Allas liv är värda att räddas. Det är mycket osmakligt att ta del av Evaemma Anderssons krönika. Vi tycker alla olika mycket om människor vi möter. Arbetar vi i servicebranschen och vem gör egentligen inte det, så vet vi att det hör till jobbet att ta emot en del mindre trevliga bemötanden. Det hör också till arbete att stå ut med det. Självklart skall man inte behöva ta emot oförskämdheter oemotsagt men man får lära sig hantera det.
Evaemmas reflektioner om passagerare hon mött och huruvida hon tänker hjälpa dem i en nödsituation eller ej borde aldrig publicerats. Den sortens tankar tänker man tyst för sig själv, ventilerar med sina arbetskamrater eller med sina närmaste men man gör dem aldrig offentliga.
Själv har jag arbetat i 25 år i ett flygbolag dock inte som flygvärdinna och jag skulle skämts om jag haft en arbetskamrat som Evaemma. Jag tycker hennes arbetsgivare skall fundera över om de kan ha kvar en anställd med hennes attityd. En attityd, som inte bara förstör för henne, utan också för hennes kollegor.
Evaemma tag det som en utmaning att få besvärliga passagerare att ändra sig. Försök att förstå vad som ligger bakom deras ibland buffliga beteende. Och låt oss hoppas att du eller dina passagerare aldrig behöver uppleva någon nödsituation.
Maria Holmdahl Karlzén