Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Skivbolaget som kom igen

Sveriges största skivbolag för klassisk musik drabbades av ett rejält bakslag för fem år sedan när cd-försäljningen rasade. Men Naxos har lyckats komma igen – 2017 gjorde de sitt bästa resultat någonsin.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Per Knutsson
För några år sedan talades det om musikbranschens död. Men i dag görs fler inspelningar än någonsin, enligt Måns Uggla och Håkan Lagerqvist. Håkan Lagerqvist är övertygad om att musikbranschen överlever framtida teknikförändringar. ”I dag finns 200 miljoner betalande musiklyssnare, men potentialen tros vara 900 miljoner.” Per Knutsson

I ett industriområde några kilometer från Örebro centralstation har skivbolaget och distributören Naxos Sweden sina lokaler. Bolaget, som ingår i en internationell koncern, bildades 1993 med Håkan Lagerqvist som delägare. Att han började intressera sig för att sälja klassisk musik var mer eller mindre en slump.

– Musik har alltid varit viktigt för mig, men från början kunde jag inget om klassisk musik. Jag tänkte att det måste finnas fler som jag – som tycker om musiken, bara de får hjälp att hitta den. Det är härligt att få jobba med sin hobby, att få föra ut musik – för musik mår väl alla bra av, säger Håkan Lagerqvist när han tar emot på kontoret en förmiddag i slutet av oktober.

När Naxos skivor började distribueras i Sverige ökade försäljningen kraftigt i flera år. Bakom framgången låg att skivbolaget introducerade en för branschen helt ny affärsidé med lågprisprodukter.

– Vår vision var att göra klassisk musik tillgänglig för alla. Då måste priset komma ner på en nivå som alla har råd med, säger Håkan Lagerqvist.

Det var möjligt att hålla låga priser genom att bland annat göra nyinspelningar av klassiska verk med musiker, orkestrar och dirigenter som inte var internationellt kända.

När den illegala nedladdningen av musik tog fart i början av 2000-talet sjönk cd-försäljningen av pop- och rockmusik drastiskt. Till en början märkte inte Naxos Sweden, som specialiserat sig på klassisk musik och jazz, av omställningen.

– Våra kunder är lite äldre och mer konservativa. Det är naturligt att ny teknik anammas snabbare av yngre människor än av äldre, säger Håkan Lagerqvist.

Men tiden kom i kapp företaget och 2011 och 2012 blev två svåra år då försäljningen dök och företaget gjorde förluster på omkring 2,5 miljoner kronor. I den vevan tvingades företaget säga upp 18 av 25 anställda.

– Det fanns en stor förståelse hos alla anställda när vi var tvungna att göra uppsägningar. Men det var några riktigt tunga år. Jag vet inte om det är möjligt att göra sådana förändringar utan att folk mår dåligt, säger Håkan Lagerqvist.

Stephan Jansson är label manager och väljer bland annat vilka skivbolag som Naxos Sweden ska samarbeta med. Han har varit anställd i företaget i nästan 20 år och är en av dem som blev kvar efter neddragningarna 2013.

– Det är en förmån att få jobba med något som man tycker om. Men det är inte bara kul att bli kvar när många får gå. Det är goa vänner som försvinner.

Men den negativa trenden vände 2015 och 2017 redovisade bolaget sitt bästa resultat någonsin.

– Det känns otroligt att det går så bra som det gör, med tanke på de svåra åren och de förändringar vi tvingades göra. Nu har vi anpassat kostymen och hittat rätt nivå för antalet anställda i förhållande till omsättningen. Dessutom har intäkterna för de digitala inspelningarna ökat, säger Håkan Lagerqvist.

Det är också streamingintäkter från de digitala plattformarna som ökar mest – med omkring 40 procent i år jämfört med 2017.

– En skiva säljer man bara en gång. Men varje gång ett spår spelas på Spotify får vi lite ersättning. Den musik som vi äger och ger ut digitalt kan dessutom streamas globalt. Det är en stor marknad, säger Måns Uggla, label manager.

På väggarna i lokalerna hänger guldskivor efter stora försäljningsframgångar – utmärkelser från en svunnen tid då den fysiska försäljningen var viktig. Även om allt fler lyssnar på musik digitalt och cd-försäljningen fortsätter att minska är cd fortfarande det enda alternativet för många som lyssnar på klassisk musik.

– Att lyssna på en orkesterinspelning på en cd i en bra ljudanläggning är något helt annat än att lyssna på Spotify i mobilen. Ljudet är så komprimerat i Spotify. Du hör bara basen och diskanten, säger Måns Uggla.

Andra – främst jazzanhängare – har fått upp ögonen för bolagets vinylskivor igen och försäljningen har fått ett uppsving de senaste åren.

– Den analoga tekniken fångar upp mer brus som man skulle uppleva det om man stod framför en musiker, säger Håkan Lagerqvist.

Musikindustrin är en bransch som ständigt utvecklas. Den största förändringen som har skett sedan bolaget startade 1993 är möjligheten att köpa och dela musik via digitala streaming- och nedladdningstjänster. Håkan Lagerqvist är samtidigt övertygad om att fler förändringar står för dörren.

Artificiell intelligens gör till exempel redan att allt fler använder sig av smarta högtalare, som kan spela upp musik med hjälp av ett aktiveringsord.

– Ett annat beteende kommer att styra hur vi lyssnar på musik. Hur ska vi då se till att musiken kommer från oss när du säger att du vill lyssna till middagsmusik? Vi står inför nya utmaningar hela tiden, säger Håkan Lagerqvist.

NAXOS SWEDEN

  • Bildades 1993 och ingår i en internationell koncern med huvudkontor i Hongkong.
  • Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt – cd, vinyl och dvd – som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.
  • Bolaget representerar nästan 600 olika skivmärken, som till exempel BIS, Chandos, ECM och Hyperion.
  • Omsättning: 23 miljoner kronor 2017.
  • Resultat 2017: 1,5 miljoner kronor, en ökning med 77 procent jämfört med 2016.
  • Antal anställda: sju.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.