Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Skivbolaget som kom igen

Sveriges största skivbolag för klassisk musik drabbades av ett rejält bakslag för fem år sedan när cd-försäljningen rasade. Men Naxos har lyckats komma igen – 2017 gjorde de sitt bästa resultat någonsin.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Per Knutsson
För några år sedan talades det om musikbranschens död. Men i dag görs fler inspelningar än någonsin, enligt Måns Uggla och Håkan Lagerqvist. Håkan Lagerqvist är övertygad om att musikbranschen överlever framtida teknikförändringar. ”I dag finns 200 miljoner betalande musiklyssnare, men potentialen tros vara 900 miljoner.” Per Knutsson

I ett industriområde några kilometer från Örebro centralstation har skivbolaget och distributören Naxos Sweden sina lokaler. Bolaget, som ingår i en internationell koncern, bildades 1993 med Håkan Lagerqvist som delägare. Att han började intressera sig för att sälja klassisk musik var mer eller mindre en slump.

– Musik har alltid varit viktigt för mig, men från början kunde jag inget om klassisk musik. Jag tänkte att det måste finnas fler som jag – som tycker om musiken, bara de får hjälp att hitta den. Det är härligt att få jobba med sin hobby, att få föra ut musik – för musik mår väl alla bra av, säger Håkan Lagerqvist när han tar emot på kontoret en förmiddag i slutet av oktober.

När Naxos skivor började distribueras i Sverige ökade försäljningen kraftigt i flera år. Bakom framgången låg att skivbolaget introducerade en för branschen helt ny affärsidé med lågprisprodukter.

– Vår vision var att göra klassisk musik tillgänglig för alla. Då måste priset komma ner på en nivå som alla har råd med, säger Håkan Lagerqvist.

Det var möjligt att hålla låga priser genom att bland annat göra nyinspelningar av klassiska verk med musiker, orkestrar och dirigenter som inte var internationellt kända.

När den illegala nedladdningen av musik tog fart i början av 2000-talet sjönk cd-försäljningen av pop- och rockmusik drastiskt. Till en början märkte inte Naxos Sweden, som specialiserat sig på klassisk musik och jazz, av omställningen.

– Våra kunder är lite äldre och mer konservativa. Det är naturligt att ny teknik anammas snabbare av yngre människor än av äldre, säger Håkan Lagerqvist.

Men tiden kom i kapp företaget och 2011 och 2012 blev två svåra år då försäljningen dök och företaget gjorde förluster på omkring 2,5 miljoner kronor. I den vevan tvingades företaget säga upp 18 av 25 anställda.

– Det fanns en stor förståelse hos alla anställda när vi var tvungna att göra uppsägningar. Men det var några riktigt tunga år. Jag vet inte om det är möjligt att göra sådana förändringar utan att folk mår dåligt, säger Håkan Lagerqvist.

Stephan Jansson är label manager och väljer bland annat vilka skivbolag som Naxos Sweden ska samarbeta med. Han har varit anställd i företaget i nästan 20 år och är en av dem som blev kvar efter neddragningarna 2013.

– Det är en förmån att få jobba med något som man tycker om. Men det är inte bara kul att bli kvar när många får gå. Det är goa vänner som försvinner.

Men den negativa trenden vände 2015 och 2017 redovisade bolaget sitt bästa resultat någonsin.

– Det känns otroligt att det går så bra som det gör, med tanke på de svåra åren och de förändringar vi tvingades göra. Nu har vi anpassat kostymen och hittat rätt nivå för antalet anställda i förhållande till omsättningen. Dessutom har intäkterna för de digitala inspelningarna ökat, säger Håkan Lagerqvist.

Det är också streamingintäkter från de digitala plattformarna som ökar mest – med omkring 40 procent i år jämfört med 2017.

– En skiva säljer man bara en gång. Men varje gång ett spår spelas på Spotify får vi lite ersättning. Den musik som vi äger och ger ut digitalt kan dessutom streamas globalt. Det är en stor marknad, säger Måns Uggla, label manager.

På väggarna i lokalerna hänger guldskivor efter stora försäljningsframgångar – utmärkelser från en svunnen tid då den fysiska försäljningen var viktig. Även om allt fler lyssnar på musik digitalt och cd-försäljningen fortsätter att minska är cd fortfarande det enda alternativet för många som lyssnar på klassisk musik.

– Att lyssna på en orkesterinspelning på en cd i en bra ljudanläggning är något helt annat än att lyssna på Spotify i mobilen. Ljudet är så komprimerat i Spotify. Du hör bara basen och diskanten, säger Måns Uggla.

Andra – främst jazzanhängare – har fått upp ögonen för bolagets vinylskivor igen och försäljningen har fått ett uppsving de senaste åren.

– Den analoga tekniken fångar upp mer brus som man skulle uppleva det om man stod framför en musiker, säger Håkan Lagerqvist.

Musikindustrin är en bransch som ständigt utvecklas. Den största förändringen som har skett sedan bolaget startade 1993 är möjligheten att köpa och dela musik via digitala streaming- och nedladdningstjänster. Håkan Lagerqvist är samtidigt övertygad om att fler förändringar står för dörren.

Artificiell intelligens gör till exempel redan att allt fler använder sig av smarta högtalare, som kan spela upp musik med hjälp av ett aktiveringsord.

– Ett annat beteende kommer att styra hur vi lyssnar på musik. Hur ska vi då se till att musiken kommer från oss när du säger att du vill lyssna till middagsmusik? Vi står inför nya utmaningar hela tiden, säger Håkan Lagerqvist.

NAXOS SWEDEN

  • Bildades 1993 och ingår i en internationell koncern med huvudkontor i Hongkong.
  • Sveriges största distributör av klassisk musik och jazz, såväl fysiskt – cd, vinyl och dvd – som digitalt på streaming- och nedladdningstjänster som Spotify, iTunes och Apple Music.
  • Bolaget representerar nästan 600 olika skivmärken, som till exempel BIS, Chandos, ECM och Hyperion.
  • Omsättning: 23 miljoner kronor 2017.
  • Resultat 2017: 1,5 miljoner kronor, en ökning med 77 procent jämfört med 2016.
  • Antal anställda: sju.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

Du är nyckeln till säkerheten på jobbet

Cyberattacker och läckta personuppgifter ökar och kostar stora belopp för företag. Ny forskning visar att vägen till bättre it-säkerhet går via dig som chef.
Publicerad 8 december 2025, kl 06:01
Symbolisk bild av it-säkerhet: en miniatyrfigur står på en processor som representerar ledarskap inom cybersäkerhet, bredvid en person som arbetar med en datorserver i ett serverrum.
De flesta chefer saknar spetskompetens inom Informationssäkerhet. Ny forskning visar att vägen till bättre it-säkerhet går via dig som chef. Foto: Colourbox.

Nyheter om läckta persondata och datorsystem som slutar att fungera på företag, kommuner och myndigheter kommer allt tätare. Effekterna är oerhört kostsamma, för alla inblandade. De riskerar också att skada förtroendet för företagen som levererar tjänster som hanterar eller har tillgång till känslig information.

Att ha en hög informationssäkerhet blir alltmer betydelsefullt och borde ligga högt på chefers prioriteringslista. När man pratar om att förbättra it-säkerheten brukar dock fokus vara på att utbilda medarbetarna. Sällan ingår det som en del inom ledarskapsutbildningarna.

I ett forskningsprojekt vid Göteborgs universitet inriktat på just det, visade det sig att utbildning riktad till cheferna gav ett bättre resultat på säkerhetskulturen än den som riktas till personalen.

Djävulen sitter i detaljerna

Psykologen Martin Grill, en av forskarna bakom projektet, menar att djävulen som alltid sitter i detaljerna även när det handlar om att öka it-säkerheten.

– Det går inte att prata i allmänna termer om vad man önskar sig, eller ha högt flygande visioner. Man måste vara fokuserad, det har vi sett i ledarutveckling generellt. Om du vill åstadkomma en beteendeförändring så behöver du vara specifik och avgränsad att jobba mot just det.

Identifiera svagheter

Martin Grill, porträttbild.
Martin Grill.

Alla företag och organisationer har olika förutsättningar och olika styrkor och svagheter och dem måste man identifiera.

– Man får göra riskbedömningar och ha samtal med medarbetarna om vad det finns för hot mot informationssäkerheten, och hur de ska hanteras, säger Martin Grill.

För att sedan öka säkerhetstänket gäller det för chefer att utveckla ledarbeteenden som gör att man sätter det i fokus. Den metod som Martin Grill och hans forskarkollegor har tagit fram inriktar sig på tre beteenden:

1. Sätt informationssäkerhetsmål

Det handlar om att vara specifik när man sätter mål. Om ett företag har identifierat att dokumentationshanteringen har svagheter behöver man ställa frågor kring det. Exempelvis: Vilken typ av dokumentation ska vi hantera och på vilket sätt? Vilka medarbetare ska ha tillgång till den och på vilket sätt? Hur ser vi till att dokumentation inte når fel personer? Utifrån svaren sätts sedan målen.

2. Ha ett närvarande, lyssnande ledarskap

Enligt Martin Grill gäller det att skapa ett samtalsklimat där det är okej att prata om vilka hot som finns mot it-säkerheten så att chefen får den informationen från medarbetarna.

– För att få veta vad som inte fungerar bra är det viktigt att tänka igenom hur du ska reagera på dåligt säkerhetsbeteende. Om vi bestraffas för att vi berättar hur vi faktiskt gör med vår informationssäkerhet kommer folk inte att vara ärliga.

3. Ge återkoppling

Följ upp och ge feedback på de mål som ni har satt upp. Om företaget har en krånglig men säker informationshantering som tar lång tid att utföra blir det svårt att få folk att välja den. Det gäller särskilt om det finns ett snabbare sätt men som har lägre informationssäkerhetsnivå. Som chef behöver du därför följa upp och belöna det säkra sättet för att ändra medarbetarnas beteende.

För att veta att säkerhetsbeteendena förändras i positiv riktning är det viktigt att göra mätningar.

– Effekter av mätningar ska man inte underskatta, och det går att mäta mer än man tror. Det är ett väldigt effektivt sätt att följa upp någonting. Det gör att du kan återkoppla bättre.

Martin Grills forskning visar att arbete med it-säkerhet kan ge spridningseffekter.

– Om du till exempel får till en bra rutin i ett projekt tenderar du också att hantera dokumentation säkrare i andra projekt och bli mer noggrann med information generellt. Det leder till beteendeförändringar som sprider sig.

Text: Teres Hallman

IT-SÄKERHET: GÖR SÅ HÄR

1. Sätt upp informationssäkerhet på agendan för ett möte med både chefer och medarbetare.

2. Diskutera vilka problem som finns och hur ni vill hantera dem.

3. Bestäm tid och plats för att ta arbetet vidare.