Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Oljud gör oss trötta på jobbet

Mer än hälften av tjänstemännen besväras av buller eller störande ljud på jobbet. Det visar en undersökning som Kollega låtit göra.
Linda Svensson Publicerad
Colourbox
54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö i en underskning som Kollega låtit göra. Colourbox

Buller kan, om det pågår länge, orsaka både stress och högt blodtryck. Det visar forskning. Även störande ljud som håller sig under 80 decibel, gränsen för när ett ljud räknas som buller, kan påverka oss. Det visar Kollegas undersökning som Novus gjort bland 824 Unionenmedlemmar.

54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö. Närmare hälften av dem anser att det gör dem trötta och leder till koncentrationssvårigheter. Drygt en fjärdedel blir ilskna eller irriterade och nästan lika många säger att de får huvudvärk på grund av ljuden.

Andra problem i arbetsmiljön är stillasittandet. 70 procent uppger att de sitter stilla mer än 4 timmar varje arbetsdag. Sex av tio tillbringar mer än 75 procent av sin arbetstid framför datorn. Kanske är det då inte särkskilt överraskande att 61 procent lider av besvär från nacke eller rygg.

Bullerkolla omgivningen!

Arbetsmiljöverket har tagit fram en praktisk app för att mäta buller med din mobiltelefon. Där ser du snabbt om ljudnivån runt dig ligger över gränsen för vad som är bra för dig.

Ladda ner bullerappen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.