Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Oljud gör oss trötta på jobbet

Mer än hälften av tjänstemännen besväras av buller eller störande ljud på jobbet. Det visar en undersökning som Kollega låtit göra.
Linda Svensson Publicerad
Colourbox
54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö i en underskning som Kollega låtit göra. Colourbox

Buller kan, om det pågår länge, orsaka både stress och högt blodtryck. Det visar forskning. Även störande ljud som håller sig under 80 decibel, gränsen för när ett ljud räknas som buller, kan påverka oss. Det visar Kollegas undersökning som Novus gjort bland 824 Unionenmedlemmar.

54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö. Närmare hälften av dem anser att det gör dem trötta och leder till koncentrationssvårigheter. Drygt en fjärdedel blir ilskna eller irriterade och nästan lika många säger att de får huvudvärk på grund av ljuden.

Andra problem i arbetsmiljön är stillasittandet. 70 procent uppger att de sitter stilla mer än 4 timmar varje arbetsdag. Sex av tio tillbringar mer än 75 procent av sin arbetstid framför datorn. Kanske är det då inte särkskilt överraskande att 61 procent lider av besvär från nacke eller rygg.

Bullerkolla omgivningen!

Arbetsmiljöverket har tagit fram en praktisk app för att mäta buller med din mobiltelefon. Där ser du snabbt om ljudnivån runt dig ligger över gränsen för vad som är bra för dig.

Ladda ner bullerappen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.