Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Oljud gör oss trötta på jobbet

Mer än hälften av tjänstemännen besväras av buller eller störande ljud på jobbet. Det visar en undersökning som Kollega låtit göra.
Linda Svensson Publicerad
Colourbox
54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö i en underskning som Kollega låtit göra. Colourbox

Buller kan, om det pågår länge, orsaka både stress och högt blodtryck. Det visar forskning. Även störande ljud som håller sig under 80 decibel, gränsen för när ett ljud räknas som buller, kan påverka oss. Det visar Kollegas undersökning som Novus gjort bland 824 Unionenmedlemmar.

54 procent uppger att de besväras av buller eller störande ljud i sin arbetsmiljö. Närmare hälften av dem anser att det gör dem trötta och leder till koncentrationssvårigheter. Drygt en fjärdedel blir ilskna eller irriterade och nästan lika många säger att de får huvudvärk på grund av ljuden.

Andra problem i arbetsmiljön är stillasittandet. 70 procent uppger att de sitter stilla mer än 4 timmar varje arbetsdag. Sex av tio tillbringar mer än 75 procent av sin arbetstid framför datorn. Kanske är det då inte särkskilt överraskande att 61 procent lider av besvär från nacke eller rygg.

Bullerkolla omgivningen!

Arbetsmiljöverket har tagit fram en praktisk app för att mäta buller med din mobiltelefon. Där ser du snabbt om ljudnivån runt dig ligger över gränsen för vad som är bra för dig.

Ladda ner bullerappen här.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Experten: Bästa vett- och etikettråden för kontoret

Hälsa på alla och svara på varenda meddelande. Det är några etikettråd för svenska kontor från Annmarie Palm, expert i business behaviour.
– Att svara på mejlen är något vi är sämst på i Sverige, säger hon.

Elisabeth Brising Publicerad 3 november 2025, kl 13:01
annmarie_palm.jpg
Annmarie Palm, till vänster, är vett- och etikettexpert och ger råd om hur man ska bete sig i arbetslivet. Att äta lunch med fötterna på skrivbordet är inte särskilt artigt. Foto: Liza Simonsson/Colourbox

Annmarie Palm är direktör i bemötande, eller i service och kundbemötande, som det kallas i Nacka kommun. 

I tidningen Dagens samhälle svarar hon på frågor om vett och etikett på jobbet under rubriken Pejla med Palm och har gett ut en bok i ämnet.

– Jag ser det här med bemötande som en samhällsfråga, säger hon. 

Har vi blivit mer ociviliserade mot varandra?

Ja, inte av illvilja tror jag, men vi lever i en så individualistisk tid att vi har tappat lite av känslan för varandra. 

Vad är vett och etikett på jobbet för dig?

– Att svara på mejl till exempel. Att kunna förstå att upprätthålla en relation är viktigt för att inte bli bortvald. Många har inte det konsekvenstänket i dag. Om jag inte svarar hur blir jag betraktad då? Det finns inget som är så irriterande, förlänger arbetsprocesser och skapar osäkerhet som att inte återkoppla direkt. 

Vad är det mer? 

Att pejla sina relationer. När man lär känna varandra mer på en arbetsplats kan en jargong lätt gå åt ”rått men hjärtligt”-håll. Men alla kanske inte känner sig bekväma med det. Var medveten om jargongen, att man kanske gör sig rolig på andras bekostnad, eller trycker till varandra i dialogen. 

Påverkar framgången och hjälpen du får

Vad kan vi göra åt oartigt beteende?

Vi behöver alla bli medvetna om hur vi kan bidra till en bättre värld med hur vi är mot varandra. Det låter klyschigt men är sant. Fokusera på att sprida mer av hur otroligt mycket fint det finns - för det smittar av sig. 

Varför är det så viktigt med etikett på jobbet?

Ett gott bemötande ger företaget bäst förutsättningar att driva saker framåt. Om du satsat på att bygga bra relationer lönar det sig alltid när du behöver hjälp. Du behöver inte tycka om alla, men respektera alla. 

Hur kommer det sig att du jobbar med det här?

– Jag kommer från en familj där det var viktigt med grundläggande vett och etikett. Jag har alltid varit väldigt observant på sådana här saker och kan se ur andras perspektiv.

3 råd från experten: Vett och etikett 

  1. Var artig. Hälsa på alla på samma sätt. Förstå att hur vi beter oss påverkar resultatet. Prata om vilket beteende som ska gälla på ert jobb.
     
  2. Ha en bra svarskultur. Det är tyvärr vanligt i Sverige att inte svara, utan låta folk hänga i luften. Skriv att du inte hinner i stället, att du återkommer, om du är väldigt stressad.
     
  3. Säg tack och förlåt. Mycket kan förändras när människor lägger tid på det.