Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Nya jobb i batterifabrik välkomnas av Unionen

Västerås och Skellefteå drog vinstlotterna när Northvolt beslutade sig för var de ska lägga sin batteritillverkning. Medan huvudfabriken hamnar i Skellefteå, vilket beräknas ge mellan 2 000 och 2 500 jobb, förläggs utvecklingen till Västerås.
Niklas Hallstedt Publicerad
Northvolt/TT
Illustration över hur Northvolts batterifabrik i Skellefteå ska se ut. Northvolt/TT

Skellefteå kan räkna med mellan 2 000 och 2 500 direkta jobb om planerna fullföljs. För Västerås räkning uppges satsningen leda till 300-400 jobb, och då främst på ingenjörssidan.

Lars Remsén, Unionens regionchef i Mälardalen, ser det som ”en logisk kompromiss”.

– Helst hade vi ju sett att fabriken hamnat i Västerås. Först blev jag lite besviken, men kände samtidigt att vi inte blev helt lottlösa. Det är ju trots allt tjänstemännen vi organiserar så det känns som en hygglig kompensation.

Vad betyder satsningen för Västerås?
 Den befäster Västerås ställning som Sveriges elektronikhuvudstad. Den sätter också staden på Europakartan när det gäller utveckling av energiomställning.

– Västerås geografiska läge med cirka tre miljoner invånare inom en radie på tio mil och med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm och Örebro är faktorer som kan leda till fler större etableringar i framtiden och locka internationell kompetens.

Hur lätt blir det att hitta kompetent personal för Northvolt?
 Även om Mälardalens högskola utbildar flest elingenjörer i landet, och många ingenjörer jobbar i Västerås med omnejd, tror jag att den kompetens Northvolt inledningsvis behöver främst finns i Asien och USA.

Hittills uppges företaget ha fått in 215 miljoner kronor, planen var att man redan i september skulle ha fått ihop 100 miljoner euro, vilket motsvarar 960 miljoner kronor. Tror du att projektet blir av – med tanke på att hur mycket kapital som krävs?
– Det hoppas jag verkligen. Jag tror att projektet är tillräckligt spännande för att locka fler tunga investerare. Jag välkomnar Northvolts etablering i Sverige och Västerås och hoppas samtidigt på att företaget väljer att gå med i en arbetsgivarorganisation för att vara en del i den svenska modellen med schysta villkor och kollektivavtal.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.