Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa dyrast efter avgiftshöjning

58 kronor. Så mycket höjs avgiften till Unionens a-kassa som därmed blir dyrast av landets kassor.
– Vi gör det inte för att tjäna pengar utan för att finansiera de utgifter vi fått, säger Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.
Ola Rennstam Publicerad 10 juni 2020, kl 07:45
Fredrik Sandberg / TT
Den 1 juli höjs avgiften för att vara medlem i Unionens a-kassa från 112 kronor till 170 kronor i månaden. Fredrik Sandberg / TT

Den 26 maj kunde Kollega berätta att Unionens a-kassa måste höja medlemsavgiften och anställa mer personal för att klara det ökade trycket under coronakrisen. Nu står det klart att den nya avgiften blir 170 kronor i månaden från och med 1 juli, en höjning med 58 kronor. Orsaken till chockhöjningen är att regeringens beslut om en höjd arbetslöshetsersättning har drivit upp kostnaderna.

Läs mer: A-kassan höjer avgiften

– Det känns givetvis olyckligt att behöva höja, särskilt i det här läget. Vi gör det inte för att tjäna pengar utan för att finansiera de utgifter vi fått. Det beror i grunden på att våra medlemmar nu har fått en bättre försäkring med högre ersättning – det är det som slår så hårt mot vår finansieringsavgift, förklarar Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa.

Regelverket är detsamma för alla a-kassor. Vad är orsaken till att ni höjer mer än andra kassor?
– Dels beror det på att vi har större medlemsantal och en högre arbetslöshet än vad vissa jämförbara kassor har. För att kunna hantera de här stora volymerna har vi behövt rekrytera mycket ny personal. Flera a-kassor har väntat på att regeringen skulle ta ett definitivt beslut om dagpenningen, vilket man gjorde i torsdags. En del hoppas att kunna klara det med sitt eget kapital men jag tror att fler kommer att behöva höja sina avgifter framöver.

Regeringens beslut, som Harald Petersson hänvisar till, innebär att taket i a-kassan höjs tillfälligt, från 910 till 1 200 kronor de första hundra dagarna. Från den 29 juni höjs även ersättningen från dag 101 från 760 till 1 000 kronor om dagen. Regelverket gäller till och med den 3 jan 2021, om det inte förlängs kommer Unionens a-kassa att sänka avgiften under nästa år.

Höjningen till 170 kronor innebär att Unionens a-kassa går från att vara en av de billigaste till den dyraste. Det kan få negativa konsekvenser.

– Det är en risk att folk väljer bort att gå med i a-kassan. Men det är därför så viktigt att informera om vad man får för medlemsavgiften och varför vi måste höja. Blir man arbetslös har man tjänat in årsavgiften till a-kassan på 1,7 dagar, säger Harald Petersson.

Han utesluter inte att många medlemmar kommer att välja andra – billigare – kassor framöver.

– Det finns alltid en risk, men det bygger på att de har möjlighet att komma in i deras verksamhetsområde. Sedan kan ju även den kassan behöva höja sin avgift.

Läs mer: A-kassor slåss om medlemmar

Före coronakrisen hade a-kassan 180 medarbetare, i april visstidsanställdes 20 handläggare och nu har styrkan utökats med ytterligare 40 personer.

Foto (Harald Petersson): Michael Steinberg

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.