Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Unionens a-kassa applåderar högre tak

Från och med idag sjösätts regeringens och Vänsterpartiets beslut att höja taket i a-kassan, från 680 till 910 kronor per dag. På Unionens a-kassa ser man positivt på höjningen, men hoppas samtidigt att det bara är ett första steg.
Anton Andersson Publicerad 7 september 2015, kl 10:51
Colourbox
Från och med i dag höjs den högsta inkomstbaserade ersättningen i a-kassan från 680 kronor per dag till 910 kronor per dag. Colourbox

Idag höjs den högsta inkomstbaserade ersättningen i a-kassan, från 680 kronor till 910 kronor per dag. Höjningen innebär att de som tjänade upp till 25 025 kronor i månaden innan arbetslösheten kan få ut 80 procent av lönen under de första 100 dagarna. Förut var maxtaket 18 700 kronor i månaden.

Jeanette Mandl, försäkringsansvarig på Unionens a-kassaEnligt Jeanette Mandl, försäkringsansvarig på Unionens a-kassa, är höjningen mycket efterlängtad.

– Kassorna har i många, många år påtalat att taket varit alldeles för lågt. Det är jätteroligt att man äntligen höjer. Samtidigt ser vi det som ett första steg. Vi skulle gärna se en ytterligare höjning i framtiden.

I samma veva höjs även grundersättningen, det vill säga ersättningen för de som varit medlemmar i a-kassan i under 12 månader.  Den ökar med 45 kronor om dagen, från 320 till 365 kronor.

Unionens a-kassa har förberett sig inför förändringen genom att skicka ut information till medlemmarna, men också via systemuppdateringar och översyn av material. Någon större anstormning av frågor har det dock inte rört sig om.

– Hittills har vi inte blivit nerringda. Det verkar som de flesta har tagit till sig informationen bra, säger Jeanette Mandl.

I samband med dagens höjning kommer Unionens a-kassa att börja föra statistik över vilka arbetslösa medlemmar som omfattas av förändringarna.

Senast taket i a-kassan höjdes var 2002. Både LO, TCO och Saco har länge kämpat för en höjning.

Så här ser a-kassan ut från och med idag:

  • Dag 1-100 - 80 procent av lönen. Högst 910 kronor per dag
  • Dag 101-200 - 80 procent av lönen. Högst 760 kronor per dag
  • Dag 201-300 - 70 procent av lönen. Högst 760 kronor per dag
  • Dag 301-450* - 70 procent av lönen. Högst 760 kronor per dag

*Ersättning efter dag 300 betalas ut till de med barn under 18 år.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.