Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Samkörning minskade felaktiga utbetalningar

A-kassornas samkörning av uppgifter från CSN, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har bidragit till att minska antalet felaktiga utbetalningar. Sedan systemet infördes har antalet fall med dubbla ersättningar från a-kassa och CSN minskat med nästan 70 procent.
Niklas Hallstedt Publicerad 5 november 2014, kl 14:39
Anders Wiklund/TT
Sedan a-kassorna och flera myndigheter fick lov att samköra sina register för elva år sedan har antalet felaktiga utbetalningar minskat med mellan 33 och 86 procent, beroende på ersättningsslag. Anders Wiklund/TT

Det har gått elva år sedan a-kassorna fick möjlighet att hämta information från myndigheter för att förhindra att arbetslösa kunde kvittera ut dubbla ersättningar.

Oavsett om man talar om a-kasseersättning i kombination med studiemedel, sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, inkomstpension eller premiepension så har det skett stora förändringar sedan dess.

I den stickprovsmätning som Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO, gjorde under en vecka i början av året har antalet felaktiga utbetalningar minskat med mellan 33 och 86 procent beroende på vilket ersättningsslag det rör sig om.

Man bör dock ta hänsyn till att antalet personer med ersättning från a-kassan också halverats sedan 2003, vilket i sig bidrar till minskningen.

Melker Ödebrink, kanslichef på SO, tror att de dubbla utbetalningarna kan minska ytterligare.

- Ja, men jag tror aldrig vi kommer ner på noll, det kan alltid uppträda fel. Vi jobbar på det, vi försöker hela tiden utveckla och förfina det här. Det gör vi både för systemets legitimitet, befolkningen ska aldrig behöva tvivla på det här, och den enskilde. Får man en sådan här stor skuld ger det bekymmer för lång framtid.

De felaktigheter som upptäcktes i samband med stickprovsundersökningen skulle innebära att a-kassorna i år betalar ut 22,45 miljoner kronor för mycket. Det utgör ungefär 0,15 procent av de totala a-kasseersättningarna.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.