Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Samkörning minskade felaktiga utbetalningar

A-kassornas samkörning av uppgifter från CSN, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har bidragit till att minska antalet felaktiga utbetalningar. Sedan systemet infördes har antalet fall med dubbla ersättningar från a-kassa och CSN minskat med nästan 70 procent.
Niklas Hallstedt Publicerad
Anders Wiklund/TT
Sedan a-kassorna och flera myndigheter fick lov att samköra sina register för elva år sedan har antalet felaktiga utbetalningar minskat med mellan 33 och 86 procent, beroende på ersättningsslag. Anders Wiklund/TT

Det har gått elva år sedan a-kassorna fick möjlighet att hämta information från myndigheter för att förhindra att arbetslösa kunde kvittera ut dubbla ersättningar.

Oavsett om man talar om a-kasseersättning i kombination med studiemedel, sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, inkomstpension eller premiepension så har det skett stora förändringar sedan dess.

I den stickprovsmätning som Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO, gjorde under en vecka i början av året har antalet felaktiga utbetalningar minskat med mellan 33 och 86 procent beroende på vilket ersättningsslag det rör sig om.

Man bör dock ta hänsyn till att antalet personer med ersättning från a-kassan också halverats sedan 2003, vilket i sig bidrar till minskningen.

Melker Ödebrink, kanslichef på SO, tror att de dubbla utbetalningarna kan minska ytterligare.

- Ja, men jag tror aldrig vi kommer ner på noll, det kan alltid uppträda fel. Vi jobbar på det, vi försöker hela tiden utveckla och förfina det här. Det gör vi både för systemets legitimitet, befolkningen ska aldrig behöva tvivla på det här, och den enskilde. Får man en sådan här stor skuld ger det bekymmer för lång framtid.

De felaktigheter som upptäcktes i samband med stickprovsundersökningen skulle innebära att a-kassorna i år betalar ut 22,45 miljoner kronor för mycket. Det utgör ungefär 0,15 procent av de totala a-kasseersättningarna.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Läsarna om a-kassan: ”Skrämmande läsning”

”Skrämmande”. ”Hemskt och sorgligt”. ”Fruktansvärt”. Många har reagerat starkt på Kollegas granskning av väntetiderna hos Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 7 november 2024, kl 06:02
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"