Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Oklart vad som händer med felutbetalningar

Arbetsförmedlingen har under flera år betalat ut felaktiga ersättningar till tiotusentals personer på grund av ett fel i systemet. Felet kan i sin tur ha påverkat rätten till a-kasseersättning. På a-kassorna förbereder man sig för att ta emot samtal men på Unionens a-kassa har det än så länge varit lugnt.
Linnea Andersson Publicerad

Efter att brister i informationsöverföringen mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har upptäckts finns risken att ett stort antal personer under många år har fått ersättning från fel håll. Hur många det rör sig om och hur lång tid felet har pågått vet man inte men det kan röra sig om 25 000 berörda bara sedan 2012, skriver Dagens nyheter.

Felet innebär att arbetssökande som ingått i arbetsmarknadspolitiska program inte har kunnat söka aktivitetsstöd. I stället har de fått sjukpenning, försörjningsstöd eller andra typer av ersättningar. Många av de som drabbats är medlemmar i en a-kassa och aktivitetsstödet kan påverka a-kassaersättningen eftersom aktivitetsstöd dras av från ersättningsperioden, enligt TT.

Arbetslöshetskassornas Samorganisation (SO) skriver i ett pressmeddelande att a-kassorna förbereder sig på att ge råd och stöd åt medlemmar som hör av sig, men på Unionens a-kassa har det inte varit någon anstormning.

- Vi har inte märkt någoting i dag vad jag vet. Jag har lyssnat runt lite men upplever inte att vi har fått in någon mängd samtal, säger Inger Lindström, föreståndare för Unionens a-kassa.

Hon tycker att Arbetsförmedlingen har varit väldigt tydlig med att det är AF och Försäkringskassan man får vända sig till, eftersom a-kassorna inte är inblandade.

- Men vi kan ju komma att bli det om någon vill ha sin sak prövad och då kommer vi att stötta våra medlemmar med den delen. Till exempel om de har frågor om vilken ersättning man egentligen skulle ha fått.

Att det inte varit någon rusning till a-kassorna är kanske inte så konstigt med tanke på att de flesta har tjänat på felet och fått för mycket i ersättning. Man vet dock inte hur det ser ut i enskilda fall och vissa personer kan i stället ha fått för lite pengar.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Läsarna om a-kassan: ”Skrämmande läsning”

”Skrämmande”. ”Hemskt och sorgligt”. ”Fruktansvärt”. Många har reagerat starkt på Kollegas granskning av väntetiderna hos Unionens a-kassa.
David Österberg Publicerad 7 november 2024, kl 06:02
Kollega granskar Unionens a-kassa. Kollage med de artiklar i ämnet som Kollega hittills publicerat.
Förra veckan publicerade Kollega en granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. Många arbetslösa tvingades vänta i månader på ersättning, vilket ledde till ekonomiska svårigheter och ångest. Kollegas läsare har reagerat kraftigt på uppgifterna i artiklarna. Här är några av reaktionerna. Kollage: Susanna Sethfors Holmquist.

Förra veckan publicerade vi vår granskning av de långa väntetiderna hos Unionens a-kassa. När situationen var som värst tvingades många arbetslösa vänta i flera månader på ersättning. Här är några av alla de reaktioner som publiceringen väckt:

 

A-kassan är ju den inkomst man har när man blivit av med jobbet. Hyra, mat mm ska ju betalas så självklart ska det inte ta mer än en månad innan a-kassan börjar betalas ut.”

 

” Helt otroligt att människor ska behöva skuldsätta sig för att överleva.”

 

” A-kassan idag skapar psykisk ohälsa & skulder.”

 

”Att skylla på ett IT-system signalerar ju bara inkompetens vid upphandling och implementation.”

 

”Jag behövde vänta tre månader innan jag fick ut min a-kassa. Som tur var hade jag besparingar som jag kunde ta ifrån men alla har ju inte det.”

 

”Tycker att det är super när media granskar och går till djupet med haveri inom egen organisation eller sfär omkring. Då kan vi uppnå förbättringar och förklaringar.”

 

”Skrämmande läsning.”

 

”Så hemskt och sorgligt att läsa om konsekvenserna. Vad bra att Kollega finns där och kan granska!”

 

”Långa handläggningstider är förödande för personer med en svag ekonomisk ställning. Dit hör bland andra många arbetssökande och många som väntar på besked om sjukersättning.”

 

”Det kan ju krascha en ekonomi för många och det är inte okej!”

 

”Så fruktansvärt att det kan få vara så här!”

 

”Tragiskt!”

 

”Känner att det skönt att jag är utanför arbetslivet. Lider med alla drabbade.”

 

”Vi har ju faktiskt betalat varje månad för en arbetslöshetsförsäkring. Det är inte bara en hand-out av snälla farbror staten.”

 

”Det som beskrivs i inlägget är totalt orimligt! Jag vet inte hur kassorna styrs men om det är så att reglerna styrs av lag och föreskrifter är det givetvis nödvändigt att tillsätta en utredning.”

 

”Fan vad ruttet.”

 

”Att som Lars, behöva vänta i sju månader borde vara straffbart på någon skala. HELT obegripligt!"