Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Mildare a-kasseregler för företagare

Regeringen ändrar regler för att underlätta för egenföretagare i kris. Nu får företagare exempelvis uppdatera sociala medier och hålla igång kund- och leverantörskontakter, utan att förlora sin a-kassa.
Oscar Broström Publicerad 3 maj 2021, kl 10:26
 Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT
Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder, exempelvis i sociala medier. Fanni Olin Dahl / TT, Fredrik Sandberg / TT

Coronapandemin har varit tuff för många egenföretagare.

I en tidigare undersökningen från Unionen uppgav sex av tio att de tappat minst 30 procent av sina intäkter. 45 procent trodde att de skulle tvingas gå i konkurs inom sex månader (undersökningen gjordes sommaren 2020).

Läs mer: Egenföretagare riskerar konkurs: ”Det tog tvärstopp”

Många företagare har därför behövt vända sig till a-kassan.

Det i sin tur har betytt att företaget har tvingats bli vilande, eftersom reglerna för arbetslöshetsersättningen är tydliga med att du som företagare måste upphöra med all näringsverksamhet för att få a-kassa. Något som bland annat TCO, där Unionen ingår, varit kritiskt till.

Läs mer: TCO vill se ändrade regler för arbetslösa egenföretagare

Regeringen ändrar nu tillfälligt dessa regler. Från och med den 1 juni får företagare på a-kassa vidta vissa marknadsföringsåtgärder. Det innebär i praktiken att de kan ha kund- och leverantörskontakter, samt uppdatera sin webbplats eller sina sociala medier.

Ändringen gäller endast för de företagare som ämnar återuppta sin verksamhet vid ett senare tillfälle. De nya reglerna föreslås gälla till den 31 december i år.

Oscar Broström
[email protected]