Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

A-kassan kritiseras för långa väntetider

IAF är kritisk till a-kassornas långa handläggningstider. För en del arbetslösa medlemmar i Unionens a-kassa kan det betyda en väntan på ersättning i nio veckor eller mer. För de flesta går det dock snabbare.
Anita Täpp Publicerad 31 augusti 2020, kl 11:53
Ola Rennstam / Kollega
Ola Rennstam / Kollega

Den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, ser allvarligt på de långa väntetider på ersättning som många arbetslösa har råkat ut för i samband med coronakrisen.

Värst drabbade, när det gäller dem som ska ha ett så kallat grundbelopp, är medlemmar i Alfa-kassan där den genomsnittliga handläggningstiden (mätt i median) är 16 veckor. Och en del kan alltså få vänta ännu längre. 

Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

Och även om Unionens a-kassa inte tillhör de värsta ”syndarna” har man, enligt IAF:s statistik vad gäller grundersättningen nu en genomsnittlig handläggningstid på nio veckor. Vilket inte heller är acceptabelt, anser Annelie Westman, chef på granskningsenheten på IAF.

– Även om ärendena vad gäller grundbelopp är mer komplicerade, då det exempelvis kan handla om arbetslösa som har haft flera arbetsgivare och flera korta anställningar, ska det inte behöva ta så lång tid, säger hon.

Enligt Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa är den genomsnittliga handläggningstiden vad gäller en stor majoritet av de arbetslösa medlemmarna dock ”bara” fem veckor.

– Det är bara mellan fem och tio procent av våra medlemmar som ska ha ett grundbelopp. De övriga ska ha en inkomstrelaterad ersättning och i det fallet är den genomsnittliga handläggningstiden fem veckor nu, i stället för fyra veckor som det var innan corona.

Hur länge har arbetslösa som mest fått vänta på ersättning?
– Det har jag tyvärr inga siffror på just nu.

Hur har ni använt de 18,5 miljoner som ni har fått i stöd för att bättre kunna hantera den nya situationen?
– Vi har exempelvis rekryterat och utbildat 60 nya medarbetare så att vi nu har totalt 240 anställda.

– En sak som också spelat roll är att vi inför sommarperioden gick ut med ett frivilligt erbjudande om att man kunde minska sin semester under sommaren, till tre veckor. Vilket väldigt många av oss också gjorde. Och när nu alla har börjat komma tillbaka och vi också har den nyrekryterade personalen så kommer det säkert ha en positiv effekt på handläggningstiderna. Även om vi får in nya ansökningar hela tiden, i nuläget från cirka 3 500 nya arbetslös varje vecka.

Läs mer: Gå med i a-kassan? Tänk på det här!