Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

A-kassan kritiseras för långa väntetider

IAF är kritisk till a-kassornas långa handläggningstider. För en del arbetslösa medlemmar i Unionens a-kassa kan det betyda en väntan på ersättning i nio veckor eller mer. För de flesta går det dock snabbare.
Anita Täpp Publicerad
Ola Rennstam / Kollega
Ola Rennstam / Kollega

Den statliga tillsynsmyndigheten IAF, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, ser allvarligt på de långa väntetider på ersättning som många arbetslösa har råkat ut för i samband med coronakrisen.

Värst drabbade, när det gäller dem som ska ha ett så kallat grundbelopp, är medlemmar i Alfa-kassan där den genomsnittliga handläggningstiden (mätt i median) är 16 veckor. Och en del kan alltså få vänta ännu längre. 

Läs mer: Arbetslösa får vänta länge på a-kassa

Och även om Unionens a-kassa inte tillhör de värsta ”syndarna” har man, enligt IAF:s statistik vad gäller grundersättningen nu en genomsnittlig handläggningstid på nio veckor. Vilket inte heller är acceptabelt, anser Annelie Westman, chef på granskningsenheten på IAF.

– Även om ärendena vad gäller grundbelopp är mer komplicerade, då det exempelvis kan handla om arbetslösa som har haft flera arbetsgivare och flera korta anställningar, ska det inte behöva ta så lång tid, säger hon.

Enligt Harald Petersson, chef för Unionens a-kassa är den genomsnittliga handläggningstiden vad gäller en stor majoritet av de arbetslösa medlemmarna dock ”bara” fem veckor.

– Det är bara mellan fem och tio procent av våra medlemmar som ska ha ett grundbelopp. De övriga ska ha en inkomstrelaterad ersättning och i det fallet är den genomsnittliga handläggningstiden fem veckor nu, i stället för fyra veckor som det var innan corona.

Hur länge har arbetslösa som mest fått vänta på ersättning?
– Det har jag tyvärr inga siffror på just nu.

Hur har ni använt de 18,5 miljoner som ni har fått i stöd för att bättre kunna hantera den nya situationen?
– Vi har exempelvis rekryterat och utbildat 60 nya medarbetare så att vi nu har totalt 240 anställda.

– En sak som också spelat roll är att vi inför sommarperioden gick ut med ett frivilligt erbjudande om att man kunde minska sin semester under sommaren, till tre veckor. Vilket väldigt många av oss också gjorde. Och när nu alla har börjat komma tillbaka och vi också har den nyrekryterade personalen så kommer det säkert ha en positiv effekt på handläggningstiderna. Även om vi får in nya ansökningar hela tiden, i nuläget från cirka 3 500 nya arbetslös varje vecka.

Läs mer: Gå med i a-kassan? Tänk på det här!

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
A-kassa

Unionens a-kassa anmälde inte säkerhetslucka

Personuppgifter låg oskyddade i Unionens a-kassas IT-system. Men a-kassan själva har inte anmält buggen. Anmärkningsvärt anser Pappers a-kassas dataskyddsombud, som har gjort en helt annan bedömning.
Lina Björk Publicerad 22 januari 2025, kl 06:01
fasad Unionens a-kassa
Fackförbundens akassor har behandlat uppgifterna om en säkerhetslucka i it-systemet olika. Pappers a-kassa valde att anmäla incidenten till Integritetsmyndigheten. Unionens a-kassa gjorde det inte. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

En bugg i IT-systemet har gjort att det går att i inloggat läge gå in ”bakvägen” i ärendehanteringssystemet på Sveriges a-kassor. Information om andra medlemmar, exempelvis adresser, personnummer, telefonnummer, tidigare anställningar och kommande utbetalningar var möjlig för andra att se, vilket Kollega kunde avslöja i december i fjol

Personuppgifter som alltså har legat öppet för den som vetat hur och var den ska leta. 

Efter att buggen blivit känd har flera a-kassor anmält händelsen till Integritetmyndigheten, IMY. Bland annat Pappers dataskyddsombud. 

Vet inte hur många som drabbats

– Det är många delar som är problematiska i det här. Dels vet man inte hur länge buggen funnits i systemet. Dels vet man inte hur många som drabbats, för det finns inga loggar. Det är oseriöst av Sveriges a-kassor att ta det här med lättja, säger Jerker Eliasson, försäkringsansvarig och dataskyddsombud på Pappers a-kassa. 

De här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid

Han jämför buggen med läckan i Skolplattformen – Stockholms stads it-tjänst för skolan. Där hittade en förälder med it-utvecklingskunskaper personuppgifter om både lärare och elever i inloggat läge.

– Det här är lika allvarligt. Sveriges a-kassor har pratat om det som att det skulle kräva stora kunskaper inom programmering, vilket jag inte anser påvisat, och faktum är att de här uppgifterna potentiellt legat öppna för väldigt många människor under lång tid vilket också ökat risken, säger Jerker Eliasson. 

Han poängterar också att anmälningsplikten gäller till dess att man med säkerhet kan säga att det är osannolikt att incidenten innebär en risk för personers rättigheter. 

– Jag bedömer att det inte framkommit någon sådan information.

Även IF-Metalls a-kassa valde att anmäla säkerhetsluckan. 

Dan Jonasson

– Det dröjde innan vi fick en klarare bild över vad som hänt. Initialt var informationen att det rörde sig om en bugg i Våra sidor, men sedan återkom Sveriges a-kassor och sa att det även gällde Mina sidor, alltså där a-kassornas medlemmar kan logga in. Vi gjorde en prövning och ansåg att händelsen nådde upp till kriterierna för en sådan personuppgiftsincident som ska anmälas till IMY, säger Dan Jonasson, chefsjurist och dataskyddsombud på IF-Metalls a-kassa.

Inte anmält till IMY

Unionens a-kassa fick information om problemet den 18 oktober. Men tre månader senare har man fortfarande inte anmält händelsen till IMY. Anledningen är att man inte sett buggen som en säkerhetslucka. Att andra a-kassor har gjort en annan bedömning vill man inte kommentera. 

Vi bedömer att utifrån det vi kan och vet om det så rör det sig inte om en personuppgiftsincident. ” skriver Unionens a-kassas dataskyddsombud Jenny Tidgren i en skriftlig kommentar.

Hur allvarligt ser ni på händelsen?

”Alla IT-incidenter hanteras enligt framtagen rutin.”  

Bör man som medlem vara orolig att det har läckt ut uppgifter?

”Nej, det behöver man inte vara.” 

Jerker Eliasson

Av samtliga 24 a-kassor var det endast fyra som anmälde händelsen till IMY: Pappers, IF-Metall, Hotell och Restaurang och Transport. IMY har än så länge inte vidtagit några åtgärder. 

Enligt Viktor Johnsson, som är jurist på IMY, innebär en nedlagd anmälan endast att myndigheten inte kommer att göra något just nu. 

– Det innebär inte att en personuppgiftsincident inte har inträffat utan att vi inte kommer att granska där och då. Men det kan fortfarande komma att bli aktuellt med en tillsyn vid ett senare tillfälle. 

Sårbarheten i IT-systemet är åtgärdat

Skulle IMY välja att granska en incident finns det en handfull åtgärder myndigheten kan tillgripa, exempelvis sanktionsavgifter, varningar, begränsningar och förbud av olika slag. 

Enligt Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor är sårbarheten i it-systemet nu åtgärdad. 

– Exakt vad som gjorts och när kan vi av säkerhetsskäl inte gå närmare in på. Systemen underhålls och utvecklas hela tiden, inte minst inom säkerhetsområdet, säger han.

Det här är IMY

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) arbetar för att skydda personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.

IMY:s huvuduppgifter är att

  • granska och verkställa tillämpningen av dataskyddsreglerna
  • ge vägledning och stöd till myndigheter, företag och organisationer samt till allmänheten
  • bidra till en enhetlig tillämpning av dataskyddsreglerna inom EU
  • utfärda tillstånd och genomföra tillsyn avseende kamerabevakning och kreditupplysning
  • följa och rapportera om utvecklingen inom integritetsområdet.