Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

5 bra böcker om ledarskap

Vi har listat fem bra böcker om ledarskap – som inte nödvändigtvis handlar om bra ledare. Oavsett är det fascinerande läsning om chefer som präglat vår historia och samtid.
Petra Rendik Publicerad
Shutterstock
Shutterstock

Winston Churchill

BIOGRAFI ÖVER EN GOURMAND

av Catherine Heyrendt-Sherman (Lind & Co).

Winston Churchill ska ha sagt: ”Kom ihåg mina herrar, det är inte bara för Frankrike som vi slåss, utan också för champagne”. Hans mat- och dryckesvanor är utgångspunkten i en biografi om en man som det har skrivits otaliga böcker om. Rysk kaviar, blodiga köttbitar, ostar och glass var bara några av Churchills laster som ökade på midjemåttet. En underhållande biografi om mat och politik i symbios.

 

Himlens dotter

HISTORIEN OM KINAS MÄKTIGASTE KVINNA

av Bengt Pettersson (Natur & kultur).

Hon är relativt okänd i västvärlden, men i Asien brukar kvinnliga makthavare jämföras med Wu Zetian, Kinas enda kvinnliga kejsare. Myterna är många om flickan, född någon gång på 620-talet och som skickades till kejsaren för att bli en av hans konkubiner. Berättelsen om hon hur hon tog makten innehåller allt från barnadråp, svek och list. Det är en hisnande historia om en kejsarinna som har kallats monstruös och maktgalen, men också missförstådd och radikal feminist.

 

Angela Merkel

av Stefan Kornelius (Historiska Media).

Det har hunnit bli några biografier om en av världens mäktigaste kvinnor, Angela Merkel. Journalisten Stefan Kornelius har följt Merkel sedan 1989 och denna bok är den första på svenska. Vem är hon, Tysklands mamma, ”Mutti” som har styrt landet i 15 år? Det försöker författaren ge svar på. En sak är i alla fall säker: få europiska ledare har hanterat så många kriser som hon. Och den senaste och kanske största, pandemin, pågår fortfarande.

 

Världens största butik

BIOGRAFIN OM JEFF BEZOS OCH AMAZON

av Brad Stone (Volante).

”Best book of the year” – det har biografin om Amazons grundare kallats av flera amerikanska tidskrifter. Men MacKenzie Scott, Jeff Bezos exfru, sågade ekonomijournalisten Brad Stones bok längs fotknölarna. Oavsett vad man tycker om Amazons enorma expansion är det spännande läsning om ett företag som startade i ett garage och växte till ett imperium som gjorde Bezos till världens rikaste man.

 

Riv pyramiderna!

EN BOK OM DEN NYA MÄNNISKAN, CHEFEN OCH LEDAREN

av Jan Carlzon och Tomas Lagerström (Volante).

Utgå alltid från människan. Det var budskapet för 35 år sedan när SAS-vd:n Jan Carlzon släppte sin managementbok och det är fortfarande budskapet i nyutgåvan från 2018. Berättelsen om hur han ledde flygbolaget i många år säljer än i dag. Kanske just för att den vänder sig till alla som är eller har en chef. Boken har hyllats av Bill Clinton, sålts till över 50 länder och används än i dag som kurslitteratur på Harvard.

I maj utkommer uppföljaren Se människan!

 

2 bubblare

THE TRUTHS WE HOLD

av Kamala Harris. Släpps på svenska i maj (Forum).

STEVE JOBS - EN BIOGRAFI

av Walter Isaacson (Albert Bonnier Förlag).

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.