Hoppa till huvudinnehåll
Unionen

Inga fler spår mellan Uppsala och Stockholm

För att främja tillväxten i Mälardalsregionen efterlyser Unionen fyra järnvägsspår på regionens tyngst trafikerade pendlarsträcka. Men det blir inga fler spår, säger infrastrukturministern Elmsäter-Svärd.
Linnea Andersson Publicerad 26 februari 2014, kl 13:39
Järnvägsarbetare på spår framför stillastående SJ-tåg.
Unionen menar att fler spår mellan Uppsala och Stockholm skulle främja utvecklingen i Mälardalen, men infrastrukturministern tror på andra lösningar. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Catharina Elmsäter-Svärd (M) gav klara besked vid sitt besök på Unionens förbundskontor under onsdagsmorgonen, det blir ingen mer räls mellan Uppsala och Stockholm. Spårutökningen är en av åtgärderna som Unionen efterlyst i sin rapport om Mälardalsregionens tillväxt och infrastruktur. Totalt görs 35 miljoner pendlingsresor per år över kommungränserna i Mälardalen.

- Av dem görs strax över hälften mellan Stockholm och Uppsala. Därför vill Unionen se utbyggnaden av ett fyrspårigt järnvägsnät mellan Stockholm och Uppsala, sade Gösta Karlsson, Unionens chefsekonom, vid ett tidigare tillfälle till Kollega.

Gösta Karlsson har författat rapporten som arbetats fram av Unionens regioner runt omkring Mälardalen. För att belysa problematiken med stopp i den överbelastade tågtrafiken, har Unionen räknat ut de ekonomiska konsekvenserna av ett tiominutersstopp i pendeltrafiken. För ett fullsatt pendeltåg med 850 passagerare blir samhällets produktionsbortfall, sparsamt räknat, 70 000 kronor eller mer.

Men infrastrukturministern tror på andra lösningar framför att öka antalet spår.

- Ni får inte fyra spår. När Citybanan är klar 2017 kommer det göra stor skillnad även för pendlarna mellan Stockholm och Uppsala, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Linnea Andersson
Linnea Andersson
[email protected]