Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Glad musik främjar samarbete

Att lyssna på musik när vi jobbar i grupp gör oss mer samarbetsvilliga och mindre själviska, enligt amerikansk forskning. Men det duger inte med vilka toner som helst.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox
Du och dina kollegor kan bli bättre på teamwork om vi sätter på lite käck musik. Colourbox

Att handeln använder musik för att påverka hur vi shoppar är ingen nyhet, såväl musikstil som volym har inflytande på hur vi agerar som kunder.

Nu visar forskning att musik även påverkar medarbetares förmåga att samarbeta. Det skriver Harvard Business Review och hänvisar till en amerikansk studie.

Forskarna delade upp deltagarna i två olika grupper som tilldelades samma uppgift. Den ena gruppen fick utföra uppgiften medan de lyssnade på glada låtar, bland andra ”Walking on sunshine”, ”Yellow submarine” och ”Brown eyed girl”, medan den andra gruppen fick lyssna till tonerna av musikgenren ”screamo” (en variant av emo som kännetecknas av skriksång och oväntat högljudda partier).

Föga förvånande samarbetade de som lyssnade på glad musik bättre än de som fick lyssna på skrikmusik. Forskarna ville dock ta reda på om det var den glada musiken som gjorde att de jobbade bättre i grupp eller om screamo-musiken gjorde att de samarbetade sämre. Man gav därför uppgiften till en tredje grupp som inte fick lyssna på någon musik alls. Det visade sig att den tredje och tysta gruppen fick samma resultat som screamo-gruppen, medan deltagarna som fick jobba till positiva toner var både mer samarbetsvilliga och mindre egoistiska.

Forskarna bakom studien föreslår att arbetsgrupper kan använda glad musik som en del i deras teambuilding när de har kreativa möten och ska spåna idéer.

En tidigare amerikansk studie visar dessutom att människor är mer benägna att samarbeta efter att ha gått en ”synkroniserad” promenad tillsammans eller efter att ha sjungit unisont.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.