Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rån mot apotek ökar

Antalet rån mot apotek har fördubblats. På lördagen hotades personal på ett apotek i Emmaboda med kniv och inom loppet av tre dagar blev tre apotek i Gävle utsatta för rån och rånförsök.
Johanna Rovira Publicerad
Fredrik Persson/TT
Medan antalet rån mot butiker i allmänhet minskar ökar butiksrånen mot apotek. Fredrik Persson/TT

Fastän antalet rån mot butiker har minskat hittills i år, har antalet rån mot apotek ökat. Svensk handel har, enligt tidningen Dagens Apotek, funnit att andelen rån mot just apotek fördubblats – första halvåret hade 15 apotek rånats, men sedan september har minst ytterligare fyra apotek varit utsatta för rån eller rånförsök.

På en och samma dag försökte rånare komma över droger på två olika apotek i Gävletrakten. På fredagen rånade två personer ett annat apotek i Gävle. I Emmaboda rånade en knivbeväpnad drogpåverkad man ett apotek på lördagseftermiddagen.

- Det har blivit vanligare med rån, men det beror på att vi tack och lov varit väldigt förskonade tidigare, säger Carina Jansson, tidigare ordförande för Farmaciförbundet och numera seniorkonsult på Unionen.

- Rånarna är oftast missbrukare som vet exakt vad de vill ha och vad som finns på apoteken. Alla anställda ska genomgå en utbildning om hur man beter sig vid hot och våld och får lära sig är att inte göra motstånd utan räcka över det rånaren begär. Företagen är väldigt bra på att hantera sådana här händelser och de drabbade får träffa psykologer och terapeuter för att bearbeta traumat, säger Carina Jansson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Experten: Bästa vett- och etikettråden för kontoret

Hälsa på alla och svara på varenda meddelande. Det är några etikettråd för svenska kontor från Annmarie Palm, expert i business behaviour.
– Att svara på mejlen är något vi är sämst på i Sverige, säger hon.

Elisabeth Brising Publicerad 3 november 2025, kl 13:01
annmarie_palm.jpg
Annmarie Palm, till vänster, är vett- och etikettexpert och ger råd om hur man ska bete sig i arbetslivet. Att äta lunch med fötterna på skrivbordet är inte särskilt artigt. Foto: Liza Simonsson/Colourbox

Annmarie Palm är direktör i bemötande, eller i service och kundbemötande, som det kallas i Nacka kommun. 

I tidningen Dagens samhälle svarar hon på frågor om vett och etikett på jobbet under rubriken Pejla med Palm och har gett ut en bok i ämnet.

– Jag ser det här med bemötande som en samhällsfråga, säger hon. 

Har vi blivit mer ociviliserade mot varandra?

Ja, inte av illvilja tror jag, men vi lever i en så individualistisk tid att vi har tappat lite av känslan för varandra. 

Vad är vett och etikett på jobbet för dig?

– Att svara på mejl till exempel. Att kunna förstå att upprätthålla en relation är viktigt för att inte bli bortvald. Många har inte det konsekvenstänket i dag. Om jag inte svarar hur blir jag betraktad då? Det finns inget som är så irriterande, förlänger arbetsprocesser och skapar osäkerhet som att inte återkoppla direkt. 

Vad är det mer? 

Att pejla sina relationer. När man lär känna varandra mer på en arbetsplats kan en jargong lätt gå åt ”rått men hjärtligt”-håll. Men alla kanske inte känner sig bekväma med det. Var medveten om jargongen, att man kanske gör sig rolig på andras bekostnad, eller trycker till varandra i dialogen. 

Påverkar framgången och hjälpen du får

Vad kan vi göra åt oartigt beteende?

Vi behöver alla bli medvetna om hur vi kan bidra till en bättre värld med hur vi är mot varandra. Det låter klyschigt men är sant. Fokusera på att sprida mer av hur otroligt mycket fint det finns - för det smittar av sig. 

Varför är det så viktigt med etikett på jobbet?

Ett gott bemötande ger företaget bäst förutsättningar att driva saker framåt. Om du satsat på att bygga bra relationer lönar det sig alltid när du behöver hjälp. Du behöver inte tycka om alla, men respektera alla. 

Hur kommer det sig att du jobbar med det här?

– Jag kommer från en familj där det var viktigt med grundläggande vett och etikett. Jag har alltid varit väldigt observant på sådana här saker och kan se ur andras perspektiv.

3 råd från experten: Vett och etikett 

  1. Var artig. Hälsa på alla på samma sätt. Förstå att hur vi beter oss påverkar resultatet. Prata om vilket beteende som ska gälla på ert jobb.
     
  2. Ha en bra svarskultur. Det är tyvärr vanligt i Sverige att inte svara, utan låta folk hänga i luften. Skriv att du inte hinner i stället, att du återkommer, om du är väldigt stressad.
     
  3. Säg tack och förlåt. Mycket kan förändras när människor lägger tid på det.