Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Rån mot apotek ökar

Antalet rån mot apotek har fördubblats. På lördagen hotades personal på ett apotek i Emmaboda med kniv och inom loppet av tre dagar blev tre apotek i Gävle utsatta för rån och rånförsök.
Johanna Rovira Publicerad
Fredrik Persson/TT
Medan antalet rån mot butiker i allmänhet minskar ökar butiksrånen mot apotek. Fredrik Persson/TT

Fastän antalet rån mot butiker har minskat hittills i år, har antalet rån mot apotek ökat. Svensk handel har, enligt tidningen Dagens Apotek, funnit att andelen rån mot just apotek fördubblats – första halvåret hade 15 apotek rånats, men sedan september har minst ytterligare fyra apotek varit utsatta för rån eller rånförsök.

På en och samma dag försökte rånare komma över droger på två olika apotek i Gävletrakten. På fredagen rånade två personer ett annat apotek i Gävle. I Emmaboda rånade en knivbeväpnad drogpåverkad man ett apotek på lördagseftermiddagen.

- Det har blivit vanligare med rån, men det beror på att vi tack och lov varit väldigt förskonade tidigare, säger Carina Jansson, tidigare ordförande för Farmaciförbundet och numera seniorkonsult på Unionen.

- Rånarna är oftast missbrukare som vet exakt vad de vill ha och vad som finns på apoteken. Alla anställda ska genomgå en utbildning om hur man beter sig vid hot och våld och får lära sig är att inte göra motstånd utan räcka över det rånaren begär. Företagen är väldigt bra på att hantera sådana här händelser och de drabbade får träffa psykologer och terapeuter för att bearbeta traumat, säger Carina Jansson.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.