Hoppa till huvudinnehåll
Krönika

Vikten av vettigt bemötande

Anette Jernström Publicerad
Anette Jernström

Janne Carlzon pratade redan på sin tid som SAS-chef om vikten av bemötandet, det kallades då "charmkurser" i folkmun. Charmkurserna då och bemötandeföredragen nu startar alltid på ungefär samma sätt, en grupp människor sitter i en föreläsningssal med korslagda armar och ben och tittar på coachen med en blick som säger:

"Och vad ska du lära mig om detta, jag har redan ett bra bemötande, annars hade jag ju inte ens blivit anställd ..."

Det är säkert rätt i de flesta fall, många människor i servicebranschen är väldigt bra på bemötande. Men också, bland många som arbetat längre än de borde inom sitt servicegebit, kan en mer cynisk attityd ta form som kan låta: "det här jobbet hade varit perfekt om det inte vore för gästerna/passagerarna/patienterna".

Problemet är att dessa bitternissar som bäst skulle behöva nya influenser inte dyker upp på kurserna, de skubbar. Eller löser de korsord.

Det är inte bara servicepersonal som har behov av att prata bemötande, det har vi även som kunder/gäster/patienter. Vi har ju olika roller, och ibland är vi servicetagare i stället för servicegivare.

Jag hade en engelsktalande passagerare med fru ombord en gång, och frun satt och broderade. När jag gick förbi drog hon ut handen mot mittgången och råkade slå till mig på benet.

- Oj förlåt, sa jag (!).

Nästa gång jag gick förbi kallade hennes man mig till sig och bad om en ursäkt till, och sa att jag skulle stressa mindre så jag inte skadade mina passagerare. Jag tittade på frun igen och sa:

- I´m so sorry, did I hurt you? Och så förklarade jag om tidspressen vi hade och att det var nödvändigt att arbeta i ett snabbt tempo. Hon svarade inte alls och verkade bara tycka det var pinsamt. Hennes man fortsatte:

- Om ni nu har så bråttom kanske ni skulle sluta sälja varor och göra ert jobb ordentligt i stället?

-That I have done the last 20 years, sir, sa jag.

- Piss off, sa han.

Jag gav mig på ytterligare en (onödig) förklaring och sa vänligt att det inte var så väntat med plötsliga arm- och benrörelser i den smala mittgången, och jag hade inte kunnat förutse det. Passageraren sa igen:

- Piss off.

Jag tog illa vid mig, och hämtade papper och penna och gick fram till honom:

- Jag vill be om ert namn, för jag accepterar inte den typen av språk, det gör inte heller det flygbolag jag arbetar för.

- Kan du godta en ursäkt, sa han då, och sträckte fram sin hand.

Det kände jag mig tvungen att göra, vad hade alternativet varit?

När alla stigit av kom pursern med ett visitkort till mig. Han sa att mannen, när han gått av, lämnat det till honom och bett honom hälsa mig att han var väldigt ledsen för "the bad language and behavior". Jag såg på visitkortet att han hade en väldigt fin titel och tänkte: "det har ju ingen som helst betydelse med en fin titel om man är så otrevlig"...

En annan gång hade jag Ingvar Kamprad ombord. Honom gav jag en liten chokladask och sa:

- Jag frågade mina kollegor om de tyckte att jag skulle ligga på knä när jag friade till dig, men de tyckte att det räckte med choklad.

När han gick av stack han ett personligt brev i handen på mig där det stod att jag inte visste hur glad han blivit och att det var fint att träffa rara människor. Brevet har jag ramat in och det hänger vid datorn på mitt kontor.

Brevet påminner mig om att vissa verkligen har förstått vitsen med ett gott bemötande.

Om han, som träffar så mycket människor som alla är trevliga får man förmoda, tar sig tiden att skriva ett brev till lilla mig, då måste man vara världsbäst i bemötande! Då har man förstått grejen!

Vi andra får påminnas lite då och då.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Krönika

Nytt uppdrag - det är värt en after work!

När jag fått uppdraget att skriva krönikor i Kollega skulle det firas. Frun och jag gick därför på After Work vid halv fyra-tiden. Rött vin för henne på restaurang Absint i Gävle. Vitt vin för mig. Lite mesigt. Jag vet. Men migrän är ärftligt och jag får så himla ont i huvudet av rött.
Publicerad 3 mars 2014, kl 14:19
TT
TT

Konceptet after work är trevligt. En sorts ventil i vardagen och tillfälle att fira arbetsframgångar och med tanke på hur många man träffar på krogarnas olika after work jobbar många väldigt bra väldigt ofta.

Öl-Johan och Vin-Tage var två av profilerna under min upp­växt. Deras After Work började så att säga i 45-årsåldern och fortsatte livet ut, om jag förstått saken rätt.

”Ledighetskommittén”, fnyste de vuxna utan att jag förstod varför.

Jag har ingen aning om vilken livsväg de hade trampat, men den ledde till bänkar, bärs och fickljummen Beyaz. Hade de fått nya pengar från socialen en kvarting brännvin.
”Vi shottar lite”, skulle vi som tror vi är lyckade kalla det på After Work i dag, när vi står med kavajer från Filippa K eller trastrendiga jeans.

Öl-Johan och Vin-Tage var väl inte direkt heta på arbetsmarknaden. Rättare sagt fanns det ingen arbetsmarknad för dem till slut. Ingen ville ha dem. De var ratade. Fast det fattade inte vi barn. Vi hörde bara att Vin-Tage hade kommit full till jobbet. Mest reagerade vi på att de hade slitna kläder.

”De vill inte jobba”, fnyste de vuxna.

Och kanske var det så. Jag vet inte. Fast för att inte vilja jobba pratade de ovanligt mycket jobb måste jag säga. Den ene hade arbetat vid järnvägen, den andra var målare. Det var väl egentligen det enda de pratade med någon sorts stolthet om. Uppdragen hos SJ i Stockholm och ommålningen hos den där läkarfamiljen och personalfesterna och det där året då det var fotbolls-VM och alla i företaget samlades kring Berglunds radio… Och så barnen, förstås.

Det är ungefär som det är med de grava alkoholister jag känner till i dag också. Jobbet de inte har kvar och barnen de träffar för sällan är samtalsämnena när jag tar mig tid, eller mer ärligt, inte kommer undan någon minuts kallprat.

Öl-Johan och Vin-Tage levde i fel tid. Då var vin till lunchen och öl med kollegorna vid tretiden inte ett mått på framgång på arbetsplatsen. Och ingen fick cred för att man hade sliten jacka från Erikshjälpen.

När vi kommer hem från after work-firandet bläddrar jag i tidningen. En rubrik säger just ’Alla vill ha vintage nu’ och jag petar nöjt i mina trasiga jeans.

Tänk om han som arbetsmarknaden ratade fått höra det innan han av någon anledning tog vägen mot bänken. ’Alla vill ha Vin-Tage nu’.

Vad hade hänt då?

Ola Liljedahl