Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Möten i skogen med mobil teknik

Trots allt fler mobila stöd i kontorsmiljöer sitter människor stilla i samma position stora delar av arbetsdagen. Det vill Jan Gulliksen, professor på KTH, ändra på genom att få in mer fysisk aktivitet i arbetslivet. Ett exempel kan vara att ta fram teknik som gör det möjligt att skippa stillasittande möten och i stället ta ett promenadmöte i skogen.
Linnea Andersson Publicerad
Hasse Holmberg/TT
Med mobil teknik kan arbetslivet bli än gränslösare. Varför inte ta med mötet på skogspromenad? Hasse Holmberg/TT

Hallå där… Jan Gulliksen, professor på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), som tilldelats pengar av AFA Försäkring till forskningsprojektet ”Rörligare arbetsvardag med modern teknik”

– Vi har gått emot en värld där vi sitter mer och mer stilla i jobbet och i stället behöver mer och mer friskvårdsträning på vår fritid för att hålla någon som helst koll på vår kondition och fysik.

­Jan Gulliksen och hans forskarkollegor frågade sig om det verkligen behöver vara på det sättet och började titta på hur man skulle kunna kombinera gymnastikutrustning och liknande i vanliga kontorsmiljöer. Tanken var att få in mer naturlig rörelse under arbetsdagen.

Vad går projektet ut på?
– Syftet med projektet är att vi under en längre period ske försöka mäta och se vilken faktisk effekt fysisk aktivitet har på ens beteende och prestation i olika arbetssituationer.

Hur kan teknik bidra till mer rörelse för en person som jobbar på kontor?
– Det är det resultaten som vi inte kommit fram till än ska visa. Men i dag bedriver vi en stor andel möten som tenderar att bli väldigt stillasittande och inte alltid särskilt kreativa eller produktiva. Det vore inte dumt om man på något sätt kan skapa en situation där man kan ha möten samtidigt som man på ett eller annat sätt rör på sig.

– Vi har sett flera exempel där folk har vandrande möten i skogen eller i närområdet, men då kan det vara svårt att dokumentera och skriva ner det som sägs under mötet. Man får fundera på vad det finns för teknik och hjälpmedel som gör att man kan bibehålla samma nivå som under ett stillasittande möte.

Rörligare arbetsvardag med mobil teknik

Projektet drar igång i april i år och håller på i två och ett halvt år. Jan Gulliksen och hans kollegor har fått 2 500 000 kronor av AFA Försäkring, som de har gjort förstudien för tidigare. Men projekt i större skala för att se vilken effekt det verkligen har. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.