Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Tips för en julfest utan bakfylleångest

Nu stundar julfesternas och julbordens högtid för anställda och arbetsgivare. En tid för gemenskap, god mat och dryck. Alkoholens vara eller icke vara kan vara ett ämne för diskussion. Här är experternas tips för hur julfesten blir trevlig för alla – även dagen efter.
Sofia Broomé Publicerad 29 november 2018, kl 14:16
Colourbox
Colourbox

Tipsen nedan kommer från Alna, som har till uppgift att ge chefer och organisationer stöd mot skadligt bruk av alkohol. Organisationen ägs av arbetsmarknadens centrala organisationer.

Råd till dig som är anställd:

  • Drick bara det som bjuds och låt resten blir alkoholfritt. Det är långt ifrån alla som uppskattar påverkade kollegor.

  • Om du känner att du blir för berusad – ta dig hem. Det kan inverka negativt på relationerna att uppträda berusad bland dina arbetskamrater. Det kan dessutom bidra till att du kanske säger eller gör något som du i efterhand ångrar.

  • Om du ser en kollega som har druckit för mycket – hjälp kollegan att komma hem. Prata gärna med kollegan dagen efter eller ett par dagar efter om det som hänt. Visa att du bryr dig.

Läs mer: Oftast alkohol på julfesten

Råd till dig som är chef:

  • Bestäm innan hur mycket alkohol ni ska bjuda på.

  • Prata om policyn före julfesten.

  • Tänk på att som chef är du en förebild.

  • Se till att det finns likvärdiga och goda alkoholfria alternativ.

  • Våga säga till om du tycker att en medarbetare dricker för mycket.

  • Om något inträffar, prata om det direkt dagen efter!
     



Råd till arbetsgivaren:

  • Jultider och julfester är ett bra tillfälle att se över policyn. Det är alltid bättre att förekomma än att förekommas…

  • Att servera alkohol på firmans julfest ser många som en självklarhet. Men samtidigt visar en undersökning från IQ att över hälften inte tycker att alkohol är viktigt för att skapa teamkänsla. Däremot säger 60 procent att de har minst en kollega som de tycker dricker för mycket.

  • Så det är bra att fundera på hur mycket alkohol som behövs och vad julfesten ska gå ut på då många anställda tycker att jobbfesten kretsar för mycket kring alkohol.

Läs mer: Många störs av andras drickande på julfest

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach