Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Teknikmagasinet ansöker om konkurs

Butikskedjan Teknikmagasinet avbryter sin företagsrekonstruktion och ansöker om konkurs. Men det finns aktörer som är intresserade av att ta över verksamheten.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 15 januari 2020, kl 15:22
Bertil Ericson/TT
Teknikmagasinet har omkring 600 anställda i Norden. Bertil Ericson/TT

På onsdagen lämnade butikskedjan Teknikmagasinet, som har över 130 butiker spridda i hela Norden, in en ansökan om konkurs. Företaget har länge dragits med ekonomiska problem. 2017 inleddes en rekonstruktion, som avbröts när en ny ägare gick in med kapital. Men i juni 2019 krisade ekonomin åter och det blev nödvändigt med ännu en rekonstruktion - som dock inte kunde rädda verksamheten.

”Efter förhandlingar med kunder, finansiärer och intressenter kan styrelsen konstatera att förutsättningar för lyckad rekonstruktion ej längre finns och att bolaget saknar möjlighet att betala sina skulder”, skriver företaget i sin konkursansökan, enligt Dagens Nyheter.

För att få ordning på ekonomin har prylkedjan stängt olönsamma butiker och satsat på mobilreparationer. Men åtgärderna räckte alltså inte till.

”Under 2019 har Teknikmagasinet genomfört en nysatsning och på kort tid blivit Nordens största mobilreparatör. Butikshandeln har dock drabbas av en fortsatt sjunkande omsättning och stigande hyror – samtidigt som en försvagad svensk krona har fördyrat varuinköpen från utlandet”, skriver bolaget i ett pressmeddelande enligt Dagens Handel.

Vd Ulrika Göransson har dock förhoppningar om att verksamheten kan leva vidare genom att överlåtas till en annan aktör.

– I dag finns intressenter. Min förhoppning är att vi kan leva vidare, säger hon till TT.

Prylkedjan har omkring 600 anställda i Norden. På en fråga från TT vad som händer med dem svarar Ulrika Göransson.

– Det följer normala gången, men jag kan inte uttala mig utan sådana frågor måste tas med konkursförvaltaren.

Mikael Svensson, ombudsman på Unionen, har heller ingen information om vad som händer med de anställda. Men han ser positivt på uppgifterna om att det ska finnas en intressent som eventuellt är beredd att ta över verksamheten.

– Så länge det finns en intressent finns det hopp för de anställda.  Men det är en tuff situation för personalen, säger han.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."