Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Spelföretag letar personal globalt

Allt fler tekniker och specialister från andra delar av världen får jobb i Sverige. För spelföretaget Dice är det nödvändigt att gå utanför Sveriges gränser för att hitta rätt kompetens. En femtedel av dem som anställs hittar man utomlands, bland annat i USA och Kanada.
Niklas Hallstedt Publicerad 25 september 2014, kl 13:46
Dice
Battlefield 3 End Game. Dice

På Dice, känt framför allt för spelet Battlefield, finns ett särskilt rekryteringsteam som håller koll på talanger i olika delar av världen. De senaste tre åren har Dice vuxit med omkring 150 personer i Sverige.

- Tjugo procent av dem har vi rekryterat i andra länder, berättar rekryteringschefen Carl Tamleht.

- Det handlar om seniora roller, om personer som har gjort trippel A-spel som vi kallar våra stora produktioner, under lång tid. Spelmarknaden i Sverige är för litet för att vi ska hitta tillräckligt med sådana personer. Det gäller både specialister och ledare, främst från USA, Kanada och England.

Däremot har Dice än så länge inga problem att rekrytera duktigt IT-folk på andra nivåer.

- Nej, där skiljer vi oss nog från de typiska IT-företagen. Vi har lättare att hitta junior kompetens och mellankompetens i Sverige, kanske beroende på att vi har ett starkt varumärke och en produkt som många är intresserade av. Fast även vi märker att det börjar bli mer huggsexa om kompetensen, säger Carl Tamleht.

Från årsskiftet ökade andelen civilingenjörer och arkitekter från länder utanför EU som kom till Sverige för att arbeta med 49 procent, visar statistik från Migrationsverket. Gruppen ingenjörer och tekniker ökade med 22 procent, och gruppen företagsekonomer, marknadsförare och personaltjänstemän med 50 procent.

Samtliga dessa yrkesgrupper ökade dock från låga nivåer, under årets första åtta månader kom 385 civilingenjörer och arkitekter från utomeuropeiska länder.

Den stora gruppen av kvalificerad arbetskraft utgörs precis som tidigare av dataspecialister, fram till augusti var det 2 329 av dessa som fick sina arbetstillstånd beviljade. Det motsvarar en ökning med 4 procent. Den övervägande delen av dessa är från Indien.

För Sverige är det viktigt att arbeta med att höja kompetensen på tekniksidan, anser Carl Tamleht.

- Vi vill att man ska satsa mer på matematik så att unga blir intresserade av tekniska utbildningar. Annars kommer det på sikt bli svårt för oss att hitta rätt folk i Sverige. Vi tar bara in dem som vi tycker har potential att nå världsklass.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."