Hoppa till huvudinnehåll
Ledare

Sälj det med ett leende

Publicerad 10 april 2019, kl 15:09
Christopher Hunt
Niklas Hallstedt, tf chefredaktör och ansvarig utgivare för Kollega och Chef & Karriär. Christopher Hunt

Vad är en säljare? Själv tänker jag på en medelålders man som kränger dammsugare. Anledningen är att han ringde på min dörr någon gång på 1990-talet. Jag tror han hette Gunnar. Det blev dock inte någon affär.

Men i dag kan en säljare vara i stort sett vad som helst. Eller vem som helst. Bara i Unionen finns omkring 70 000 säljare, den största yrkesgruppen i förbundet. Det är också ett yrke med en helt annan status än tidigare. Långt borta är den tid när säljare i vissa kretsar betraktades med skepsis och nedlåtande.

En sak tycks däremot omöjlig att förändra: som säljare ska man aldrig kunna känna sig säker. Man måste vara på topp hela tiden, aldrig luta sig tillbaka.

Det ser den prestationsbaserade lönen till. Jag förstår att arbetsgivarna gillar en affärsmodell där den enskilde tar risken.

Jag kan också förstå att principen ju mer man säljer, desto mer kan man stoppa i egen ficka kan vara lockande även för den anställde. Fram till den dag när konjunkturen vänder eller orken sviker.

”Pressen att inte misslyckas är enorm”, som säljaren Göran uttrycker det i vårt stora reportage.

Så vad är då en säljare? Otrygg, kanske är det mest korrekta svaret.

Niklas Hallstedt 
– Tf chefredaktör och ansvarig utgivare

[email protected]

Ledare

Hur nära ska chefen gå i utvecklingssamtalet?

Nu är tiden för utvecklingssamtalen på många arbetsplatser. Men hur personliga ska de vara egentligen?
Helena Ingvarsdotter Publicerad 13 februari 2024, kl 12:58
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef & Karriär samt Kollega. Foto: Klas Sjöberg.

Så här års håller vi utvecklingssamtal. Följer upp tidigare mål och skapar nya samt listar behovet av kompetensutveckling. Men syftet är även att nå ökad arbetsglädje och då måste samtalet dessutom bli personligt. Det är inte alla bekväma med, att hamna i fokus. Man kan vara blyg. Eller motståndare till upplägget.

”Varför ska vi utvecklas hela tiden? Räcker det inte att vi gör det vi ska?” Ungefär så sa en medarbetare till mig för många år sedan. Bakom låg, tror jag, en önskan att ”få vara som man är”. 

Räcker det inte att vi gör det vi ska?

Ska chefer försöka ändra beteenden? Jag tycker att det finns något som skaver med det – vi människor är olika och det är bra. Ett korrigerande kan skapa en känsla av att inte duga. Å andra sidan påverkar vissa beteenden andras arbetsmiljö negativt och måste stävjas.

Som så mycket annat i ledarskapet är det en balansgång, och lätt att kliva fel. Jag tror ändå på att våga gå nära, för ibland är det först då de viktigaste sakerna uppdagas – som att någon innerst inne inte trivs i nuvarande roll eller är på väg mot överansträngning.