Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Sa upp sig efter kränkningar – mister a-kassa

Kvinnan utsattes för kränkningar av sin arbetsgivare. Men innan hon sa upp sig borde hon ha gjort större ansträngningar för att komma till rätta med problemen, enligt en ny dom i kammarrätten. Unionens a-kassa gjorde därför rätt när de stängde av kvinnan från ersättning.
Ola Rennstam Publicerad 4 februari 2020, kl 13:25
Hasse Holmberg/TT
Den personliga assistenten sa upp sig för lättvindigt, enligt en dom i kammarrätten. Hasse Holmberg/TT

Den 50-åriga kvinnan arbetade som personlig assistent i Stockholmsområdet och blev upprepade gånger utsatt för fysiska övergrepp, personliga påhopp och osaklig kritik av sin arbetsgivare, som var samma person som hon utförde personlig assistens åt. Efter 13 dagar fick hon nog av den kränkande behandlingen och sa upp sig på egen begäran. Men det skulle hon inte ha gjort. Unionens a-kassa stängdes då av henne från ersättning i 45 dagar.

Kvinnan överklagade beslutet och poängterade att hon tagit upp problemen flera gånger med sin arbetsgivare och även kontaktat fackförbundet Kommunal, som organiserar personliga assistenter, för att få råd men fick ingen hjälp därifrån eftersom hon inte var medlem.

Kammarrätten i Stockholm konstaterar nu att även om man blivit utsatt för kränkande särbehandling krävs det att man gjort konstruktiva försök att komma till rätta med problemen innan man avslutar sin anställning. Domstolen menar att den personliga assistenten visserligen vidtagit vissa åtgärder, men att hon inte utnyttjat alla möjligheter. Till exempel borde hon ha kontaktat sitt fackförbund Unionen för att få hjälp, men det framgår inte varför kvinnan aldrig tog denna kontakt. Enligt kammarrätten innebär detta sammantaget att kvinnan inte haft giltig anledning att lämna sitt arbete och att Unionens a-kassas beslut att stänga av hennes rätt till ersättning under 45 dagar var korrekt.

Tidigare har även förvaltningsrätten i Stockholm gjort samma bedömning som kammarrätten.

Uppsägning - det här gäller

Huvudregeln är att den som säger upp sig på egen begäran - utan giltigt skäl - ska stängas av från rätten till arbetslöshetsersättning i 45 dagar. Bedömningen av vad som utgör giltig anledning är restriktiv, främst godkänns dokumenterade hälsoskäl. För att kränkande särbehandling ska anses som giltig orsak till att sluta på egen begäran krävs att förhållandena styrks med läkarintyg och att konstruktiva försök har gjorts för att komma till rätta med problemen.

A-kassa

Unionens a-kassa ska synas för långa väntetider

Unionens a-kassa är återigen under lupp. Orsaken är de långa handläggningstiderna.
Lina Björk Publicerad 25 mars 2024, kl 15:39
Till vänster fasadskylt till Unionens a-kassa, till höger en hand som håller i ett stoppur.
Unionens a-kassa granskas av IAF med anledning av de långa väntetiderna. Foto: Ola Rennstam/Colourbox.

Enligt Inspektionen för arbetslöshetsersättning (IAF), som är den tillsynsmyndighet som ska granska Sveriges alla a-kassor, har Unionens a-kassa den längsta väntetiden av alla. Just nu får den som väntar på besked från a-kassan ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Men många har väntat betydligt längre än så. 

I september förra året startade IAF ett tillsynsärende mot Unionens a-kassa, med anledning av de långa väntetiderna. Då var den som längst tio veckor. Ultimatumet från myndigheten löd: få ner handläggningstiderna till fem veckor innan årsskiftet annars kan statsbidraget helt eller delvis dras in.

IAF startar tillsynsärende – igen

I december hade man klarat kravet, men nu har väntetiden ökat igen och IAF har återigen beslutat att inleda ett tillsynsärende mot Unionens a-kassa. Syftet är enligt myndigheten själva att ”följa upp arbetslöshetskassans prioriteringar och arbetssätt”