Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så säger du förlåt på jobbet

Ett förlåt kan sägas på tusen sätt men ändå kan det vara så svårt. För det är en konst att kunna be om ursäkt – på riktigt. Men den går att lära sig. Här får du tipsen om hur du säger förlåt nästa gång du förargar en kollega.
Petra Rendik Publicerad 10 maj 2019, kl 16:28
Kollega
Sorry Seems to Be the Hardest Word ... Kollega

Vi kan alla göra fel. Eller vi gör fel, vi är ju bara människor. Ord och handling kan såra, i vardagslivet men också där vi strävar efter att vara professionella, på jobbet. Det kan vara något till synes banalt, som ett risigt skämt på fikarasten eller att du glömt kollegans 50-årsdag. Det kan också vara något som känns värre, ett utbrott på mötet, mejl som skickats fel eller en missad deadline som påverkar hela arbetsteamet.

Läs också: Branscherna där man bråkar mest

Men det fiffiga med att göra fel är att det går att göra om och göra rätt. Hur då? Jo, genom att börja med att säga förlåt. På riktigt.

1. Säg förlåt så tydligt och rakt du kan. Linda inte in och ge en massa förklaringar.

2. Låt ursäkten landa hos mottagaren och lyssna på dennes reaktion.

3. Bekräfta att du förstår att hon eller han blev ledsen, kränkt eller arg. Håll inte på att ursäkta dig.

4. Säg att det inte ska upprepas och att du vill gottgöra. Om du inte vet hur, fråga.

5. Ta ansvar för att du klantat dig. Säg inte ”jag är ledsen för att mitt agerande gjorde dig upprörd” utan säg ”jag är ledsen för att jag gjorde så där”.

6. Be om ursäkt så snart du kan, vänta inte för länge. Det blir bara jobbigare för alla.

7. Om det är en enstaka händelse du behöver be om ursäkt för, inte en större konflikt som eskalerat och pågått en tid, fokusera på den och inte något som hände för tre år sedan.

Läs mer: Konflikt på kontoret?

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach