Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Platsbanken - ingen garanti för schysta jobb

På Platsbanken finns det just nu över 1 000 olika säljjobb att söka. Spännande utmaningar och höga inkomster utlovas, bara du är villig att arbeta flitigt. Men en varning är på sin plats, läs annonserna med kritiska ögon. För det utlovade äventyret kan sluta med usla arbetsvillkor och utebliven lön.
Petra Rendik Publicerad 4 juli 2014, kl 14:59
Bilden är en skärmdump från Arbetsförmedlingens annonssajt Platsbanken.se.

På Platsbanken, Arbetsförmedlingens webbplats för lediga jobb, annonserar bara serösa arbetsgivare efter arbetskraft. Det är i alla fall vad många av oss tror. Men verkligheten ser annorlunda ut, det menar Gunilla Krieg, ombudsman på Unionen. Platsbanken är verkligen ingen garanti för schyssta jobb.

- Vilket företag som helst kan annonsera gratis på Platsbanken. Många gör det om och om igen då rekryteringskostnaderna blir minimala. Arbetsförmedlingen tar bara bort annonser som strider direkt mot lagen, säger Gunilla Krieg.

Hon kategoriserar jobbannonserna i ett a, b och c-lag. Finjobben hittar vi i morgontidningarna och annan press, dessa annonser kostar arbetsgivaren tusenlappar. Bemanningsbranschen hör hemma i b-laget, ofta med sämre villkor men som brukar erbjuda en viss trygghet i form av riktiga löner och kollektivavtal. Platsbanken platsar i det mindre hedersvärda c-laget, för där kan vem som helst annonsera gratis.

Du menar att vi inte kan hitta riktiga jobb på Platsbanken?
- Jo, där finns bra jobb att söka i flera branscher. Men där finns också svartjobben, oseriösa arbetsgivare som inte betalar överenskommen lön och så alla dessa jobb med hög personalomsättning och låg lön, säger Gunilla Krieg.

Gunilla Krieg går igenom ett 10-tal slumpvist utvalda jobbannonser där företag söker säljare. Just säljyrken av olika slag dominerar på Platsbanken. Samtliga erbjuder provisionsbaserad lön, 8 av 10 saknar kollektivavtal, i vissa fall ska du själv betala för den interna utbildningen och du ska också ha tillgång till egen bil.

- Jag skulle inte rekommendera någon att söka dessa jobb. Flera av de här företagen vältrar helt över ansvaret på de anställda. Inget av det här är riktiga jobb som gör att du kan försörja dig och ha råd med bostad. Flera av jobben duger inte ens som extrajobb på kvällar och helger för provisionen räcker inte ens till bensinkostnaden. Det handlar om att företag utnyttjar arbetslösa som gratis marknadsförare av deras produkter.

Hur ska jag veta att det är ett schysst jobb jag söker?
- Framför allt, googla företaget precis som företaget googlar arbetsökande. Jag skulle önska att det fanns varningstexter på jobbannonserna precis som det finns på cigaretter.  När många har blivit blåsta på lönen, när företaget hamnat på Svensk handels varningslista, vore det väl bra med en varningstext. Men det är just det jag vill få fram här, att en sådan varningstext inte finns på Platsbanken. Vilken arbetsgivare som helst kan annonsera där.

Varning om företaget som söker nya medarbetare…
 

  • … erbjuder endast provisionsbaserad lön eller rörlig lön.
  • … saknar kollektivavtal.
  • … ständigt annonserar efter personal på många orter. Det tyder på hög personalomsättning. Det innebär troligtvis att många börjar men att många också slutar snabbt.
  • ... kräver att du har egen bil. Står det dessutom att milersättning ingår i provision, så är det VARNING med stora bokstäver. Det innebär att du endast får ersättning för bensinen om du lyckats sälja tillräckligt. Risken är att du i slutändan får stå för bensinkostnaderna själv.
  • … erbjuder förskottslön som sen dras på den första intjänade provisionen eller att du får gå en intern utbildningen som du måste betala ur egen ficka. Dessa utbildningar är ofta värdelösa om du söker andra jobb.
  • … har dåliga omdömen när du googlar företaget. För precis som företaget googlar dig som arbetssökande så kan du googla företaget.

 

Kollega lät Gunilla Krieg titta på tre typiska annonser för säljjobb, och visa på vad man bör kolla upp innan man tackar ja.

Tänk på att…

Kolla om företaget finns med på Svensk handels varningslista. En annan bra sajt som ger information om företag är Allabolag.se

Om du blir kallad till anställningsintervju, skriv aldrig på ett anställningsavtal på en gång. Be om att få ta med dig avtalet hem för att läsa igenom i lugn och ro.

Ring eller e-posta Unionen Direkt om du har frågor. De kan också kolla upp om företaget har kollektivavtal.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."