Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

”Man har inte så bra skydd som man tror”

När Maria Envall blev arbetslös blev hon inte särskilt orolig. Hon var övertygad om att hon snabbt skulle hitta ett nytt jobb och inte skulle behöva använda a-kassan. Men processen blev inte så enkel som hon hade väntat sig.
David Österberg Publicerad 25 mars 2020, kl 11:55
Trots att Maria Envall hade en inkomstförsäkring via sitt fackförbund blev skillnaden mot att ha en anställning stor. Illustration: Linnea Blixt

Artikeln skrevs före coronakrisen. Den 30 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett krispaket, som bland annat innehåller tillfälliga förändringar av a-kassan för att dämpa coronapandemins effekter på arbetsmarknaden.

Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa

Maria Envall jobbade med kommunikation inom en större koncern. När företaget behövde spara pengar blev en tredjedel av personalen uppsagd på grund av arbetsbrist. Maria Envall fick tolv månaders betald uppsägningstid och kände sig inte orolig inför framtiden.

– Jag visste att jag inte skulle kunna vara kvar där till pensionen, så det var ganska skönt att få en spark i baken. Uppsägningstiden använde jag till att gå en utbildning och tänkte att det skulle gå fort att hitta ett nytt jobb.

Men när de tolv månaderna var över stod hon fortfarande utan arbete. Maria Envall fick hjälp av Trygghetsrådet och hade dessutom en inkomstförsäkring via sitt fackförbund, men skillnaden mot att ha en anställning blev ändå stor.

– Man hör ofta att man får 80 procent av sin tidigare lön via inkomstförsäkringen, men så var det ju inte. Dessutom var det inte så lätt att hitta ett nytt jobb som jag först hade trott. Tiden går fort och anställningsprocesser tar tid.

Under jobbletandet började oron för hur det skulle gå med ekonomin när försäkringen upphörde att gälla bli påtaglig. Maria Envall var ensamstående och hade hus och två barn.

– Samtidigt sporrade det ju mig i mitt jobbletande. Jag tänkte jag att jag fick ta det jobb som jag kunde få, även om det handlade om att bli timvikarie, bara för att få en inkomst. Samtidigt oroade jag mig för hur det skulle se ut i mitt cv.

Till slut hittade hon dock ett jobb som motsvarade hennes utbildningsnivå och behövde aldrig leva på enbart a-kassa. Men tiden som arbetslös påverkar henne fortfarande.

– Jag har svårt för det där smågnället som kan finnas på arbetsplatser. När man har en anställning och en lön som tickar in den 25:e varje månad förstår man inte hur bra man har det. Det går ganska snabbt att tappa fotfästet och skyddet från samhället är inte så bra som man vill tro.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragit med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.