De senaste månaderna har varit en pärs för de anställda på SAS, som fått ta emot mycket kritik från passagerare som förgäves fått vänta på sina flighter.
– Vår yrkesstolthet har förvandlats till skam, sa Viktoria Svensson, kabin- och Unionenklubbens ordförande, i Dagens Industri i början av augusti.
En delorsak till krisen ska, uppger en anonym källa i DI, vara lönedumpning i SAS irländska dotterbolag SAIL. Dotterbolagets bemanningskris ska i sin tur ha gått ut över besättningarna i moderbolaget.
I DI konstaterade Viktoria Svensson att arbetsglädjen påverkas av läget.
– SAS har en kår som brinner för företaget och som vill kämpa och göra bra ifrån sig, men vi har inte längre förutsättningarna.
Men sommarens kris borde inte ha kommit som en överraskning. Redan i mars varnade facken på SAS för utvecklingen, detta eftersom det saknas personal av alla de slag.
– Ja, det har varit pågående projekt och diskussioner under hela våren, säger Viktoria Svensson till Kollega.
Läget för flygbolaget är nu på väg att normaliseras, enligt Viktoria Svensson.
Ett tecken på att läget dock är spänt är att anställda uppges inte våga uttala sig eller komma med kritik.
För Dagens Nyheter berättar tre flygvärdinnor anonymt om tillfällen när kollegor varnats eller tillrättavisats efter att ha uttryckt sitt missnöje. Även i de fall när de fört fram kritik internt, via inlägg på SAS intranät eller direkt till berörda chefer kan de kallas in till möten och varnas.
Från fackklubben ska det ha gått ut mejl, uppger DN, där de anställda varnas för att gå på dessa möten ensamma, de ska alltid ha med sig någon från den lokala fackklubben eller ett skyddsombud.
Uppgiften om skrämda anställda vill inte Viktoria Svensson kommentera.