Catrin Johansson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap, har tillsammans med sina kollegor gjort över 300 intervjuer i fem olika företag.
– Kommunikativt ledarskap betyder olika saker i olika organisationer. Vi har hittat det som är gemensamt, säger hon.
En kommunikativ ledare engagerar sina medarbetare, uppfattas som öppen och närvarande och formulerar tydliga förväntningar och mål. Att involvera medarbetarna i beslut uppfattas som typiskt för kommunikativa ledare i Sverige, men inte i exempelvis Indien eller USA.
Forskarna undersökte även hur kommunikativt ledarskap kan mätas och utvecklas, genom bland annat medarbetarundersökningar och utvecklingsinsatser. Tidigare forskning visar att ledarnas kommunikation påverkar resultat och medarbetarengagemang. Det bekräftades också i den här studien. Ändå är det långt ifrån alla organisationer som satsar på kommunikativa ledare.
– Hindret är ofta den högsta ledningens syn på hur viktig kommunikationen är. Jag tycker att den är otroligt viktig, ledarskap bygger på kommunikation, säger Catrin Johansson.
Fyra kommunikativa beteenden är centrala för ledare:
- Strukturera – tydliggöra mål och förväntningar, definiera, planera och fördela uppgifter, rekrytera och skapa mening.
- Utveckla – coacha och träna, ge återkoppling på resultat, lösa problem och uppmuntra självstyrning.
- Interagera – innebär att skapa öppenhet, stödja samt lösa konflikter.
- Representera – företräda gruppen, enheten eller organisationen, bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.
Helena Lindh
Bild Henrik Olofsson