Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Få tjänstemannajobb när Volvo nyanställer

Volvo Personvagnar utökar och nyanställer 1 300 personer till fabriken i Göteborg. Men endast 40 av dessa är tjänstemän.
Anton Andersson Publicerad 4 maj 2015, kl 14:01
Björn Larsson Rosvall/TT
Sandra Hellgren bygger dörrar när Volvo Cars startar ett tredje produktionsskift i Torslandafabriken. Björn Larsson Rosvall/TT

1 300 nyanställda, nattskift och fullt utnyttjad produktionskapacitet i Torslandafabriken. Volvo spänner bågen rejält när tillverkningen av nya XC90 nu drar igång på allvar.

Men så värst många nya tjänstemannajobb blir det inte tal om, berättar Sören Carlsson, Unionens klubbordförande på Volvo Personvagnar i Göteborg.

– Det är framförallt montörer som berörs. Vad gäller tjänstemän har man pratat om drygt 40 nya tjänster. Det är mest arbetsledare, men även folk på underhållssidan.

Trots det är Sören Carlsson mycket nöjd och glad över utvecklingen. Både för bolaget, men också för Göteborgs stad och hela regionen. I natt genomfördes det första nattskiftet på fabriken sedan krisåret 2008.

– Det är väldigt roligt med tanke på tveksamheten som var för fem år sedan när kineserna tog över. Då pratades det om utflyttning. Istället har det gått i rakt motsatt riktning. Fabriken här är hjärtat och pulsen i firman, säger Sören Carlsson och fortsätter:

– Vad jag hört har de jobbat på bra i natt. Man brukar prata om barnsjukdomar när man startar nya skift men de har tydligen gjort mer bilar än vad som var tänkt.

Och på sikt kan det bli tal om ännu fler arbetstillfällen. Fler bilmodeller är på gång och enligt uppgift till Sveriges Radio kan de aviserade 1 300 tjänster växa till 1 500.

Men där skruvar Sören Claesson ner förväntningarna. Det gäller att landa i det nya och få det att fungera först säger han.

– Vi måste bli stabila nu innan vi plockar in nya. Frågan är om det ens går, vi kör för fullt och banan går dygnet runt.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."