Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Eva Nordmark: "Saknas stöd för höjning av a-kassan"

Intervjun med Eva Nordmark gjordes den 25 februari, före coronakrisen.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) anser att staten måste ta ett större ansvar för a-kassan. Hon vill bland annat att taket i försäkringen höjs.
Kamilla Kvarntorp, David Österberg Publicerad 25 mars 2020, kl 11:54
Stina Stjernkvist/TT
Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark säger att Socialdemokraterna vill höja taket i a-kassan. Stina Stjernkvist/TT

Artikeln skrevs före coronakrisen. Den 30 mars presenterade regeringen och samarbetspartierna ett krispaket, som bland annat innehåller tillfälliga förändringar av a-kassan för att dämpa coronapandemins effekter på arbetsmarknaden.

Läs mer: Fler ska få mer i a-kassa

Bör taket i a-kassan, på 25 025 kronor, höjas?
– Jag ser ett behov av att på sikt höja taket på a-kassan och på partikongressen 2019 tog Socialdemokraterna ställning för att taket ska höjas. 

Läs mer: M och KD vill sänka taket i a-kassan

Varför är det viktigt att taket i a-kassan höjs?
– Det är jätteviktigt att arbetslöshetsförsäkringen ger den enskilda trygghet mellan jobb. För legitimiteten är det viktigt att löntagarna kan vara trygga med att det finns en försäkring som tryggar deras inkomst om de blir av med jobbet. Det är också viktigt för svensk omställningsförmåga och konkurrenskraft.

Vilket ansvar har Socialdemokraterna för att taket i a-kassan är så pass lågt?
– Vi tar ansvar. Vi höjde taket kraftigt under förra mandatperioden, från 18 700 kronor till 25 025 kronor. Vi ser behovet av att öka taket ytterligare men kan konstatera att det i dagsläget saknas stöd i riksdagen för det.

Läs mer: Allvarliga följder när arbetslösheten stiger

Är det rimligt att inte ens två av tio av de arbetslösa tjänstemännen får 80 procent eller mer av sin tidigare inkomst i a-kassa?
– Tjänstemannagrupperna har en bra trygghet genom kollektivavtal och genom att det finns inkomstförsäkringar i väldigt många fackförbund. Men det är problematiskt att många andra löntagargrupper inte omfattas tillräckligt bra av skyddet i arbetslöshetsförsäkringen.

Är det fackens uppgift att se till att medborgarna får en rimlig ersättning när de blir arbetslösa?
– Det är positivt att facken, och även arbetsgivarna genom kollektivavtalsdelen, tar ett väldigt stort ansvar för den här typen av ekonomisk trygghet. Men vi ska inte vara helt beroende av det. Arbetslöshetsförsäkringen ska vara en försäkring som sedan parterna eller facken kan bygga vidare på om de vill. Det är en balansgång hur stort ansvar staten, parterna och de enskilda fackförbunden ska ta. Jag menar att staten måste leverera bättre.

Hur ser du på att hälften av dem som får försörjningsstöd får bidraget enbart därför att de är arbetslösa?
– Man ska inte behöva vara beroende av socialbidrag om man är i arbetslivet och har arbetat. Kvalifikationsreglerna har blivit väldigt tuffa genom åren.

I maj presenteras en utredning om a-kassan. Varför tillsattes den?
– Genom utredningen vill vi se på vilket sätt fler kan omfattas av den trygghet som arbetslöshetsförsäkringen ger. Det handlar också bland annat om att göra försäkringen mer förutsägbar, så att man vet vilket ersättning man kan vänta sig.

Hur ser du på att pengar som betalas in till a-kassan går till annat än till att finansiera arbetslösheten?
– Om det behövs mer i statsbidrag till (arbetslösheten), än vad som har kommit in i form av arbetsmarknadsavgiften och finansieringsavgifterna, skjuter staten till vad som fattas. Om statsbidraget tvärtom understiger de här avgifterna används pengarna för andra ändamål. Det kan man ha synpunkter på. Men det är så det fungerar, och det finns inga planer på att ändra det systemet.

Läs mer: A-kassan har blivit statens kassako

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragit med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.