Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Egenföretagare? Se upp med a-kassan!

Bosse Eklund lade ner sitt företag i december 2015. Ännu är han inte överens med Unionens a-kassa om ersättningsnivån. Han anser att han bara får hälften av vad han har rätt till.
Publicerad 7 september 2016, kl 09:00
Anna-Lena Lundqvist
När Bosse Eklund la ner firman trodde han att a-kassan skulle baseras på det senaste årets taxerade inkomster. Men a-kassan tyckte annorlunda. Anna-Lena Lundqvist

I hela sitt liv har Bosse Eklund jobbat med försäljning, ofta på resande fot. 2013 startade han ett glasögongrossistföretag. Det gick bättre och bättre för varje år, men ändå inte så bra som han hade förväntat sig.

Han gjorde allt själv, reste runt och sålde, skötte administration och packning – det blev 90-timmarsveckor. Han hade satt upp en nivå där han vill vara efter tre år, men dit nådde han inte.

– Då tog jag ett resonemang med min fru om att jobba så mycket för så lite ersättning. Och beslutade mig för att lägga ner. Jag ville sköta allt snyggt, så i stället för att gå i konkurs betalade jag alla räkningar och likviderade företaget, säger Bosse Eklund.

Detta var hösten 2015. Efter nyår lämnade han in alla papper till a-kassan och Skatteverket. Han fick besked att hans ersättning skulle baseras på den senast registrerade taxerade inkomsten, det vill säga den taxerade inkomsten enligt 2014 års deklaration.

Detta trots att hans omsättning året efter hade varit betydligt högre. Företaget hade gått bättre och bättre för varje år. Han såg därför till att få nästa års deklaration färdig så snart som möjligt – i hopp om att få tillgodoräkna sig den högre inkomsten.

– En handläggare ringer och säger att ”vi har beslutat att inte ta hänsyn till 2015 års deklaration”. De har tydligen hittat något gammalt fall, som bildat prejudikat, som de stödjer sig på. Om man följer 2015 års deklaration så borde jag vara berättigad till en a-kassa som baseras på en inkomst som är 56 procent högre, säger Bosse Eklund.

Av Unionen Egenföretagare kan han inte få någon hjälp eftersom man där inte tar ställning i enskilda ärenden. Bosse Eklund har överklagat a-kassans beslut två gånger och kommer nu driva frågan vidare i nästa instans, Förvaltningsrätten i Göteborg.

– Jag kommer inte ge mig. Men jag känner mig ändå maktlös. Man är inte heller någon bra jobbsökare när man har den här pressen på sig. I mitt fall så räddar min fru upp ekonomin. Men det ska inte ha med saken att göra. Det här är en principfråga, säger han.
 

CAJSA HÖGBERG
[email protected]

A-kassans kommentar

Jeanett Mandl, Försäkringsansvarig vid Unionens a-kassa, är inte insatt i Bosse Eklunds fall, men känner till hur reglerna fungerar:

– När man gör en prövning av dagsförtjänsten så baserar den sig på det senaste beslutet om slutlig skatt. Den prövas alltid vid det tillfälle då man söker ersättningen. I hans fall har man troligen fastställt ersättningsrätten till 2014 års beslut om slutlig skatt. Taxeringsbesluten släpar ju.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragit med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.