Hoppa till huvudinnehåll
A-kassa

Egenanställd kan förlora a-kassa

Peder Andersson tog alla uppdrag han kunde få, för att slippa a-kassa på heltid. Då stängde Unionens a-kassa av honom – för att han är företagare. Trots att han varken har firma eller f-skattsedel.
Ola Rennstam Publicerad 8 juni 2017, kl 06:00
Johan Wahlgren
A-kassan tycker att Peder Andersson ska tillstå att han är företagare och sluta ta uppdrag. Johan Wahlgren

Peder Andersson har arbetat som fotograf i många år, tidigare som egen företagare men på senare tid genom egenanställningsbolaget Frilans Finans.

I höstas arbetade han åt ett skolfotoföretag och uppdragen i Gävletrakten gav honom full sysselsättning. Mot slutet av året följer normalt en nedgång i branschen och under den lågsäsongen har Peder kompenserat inkomstbortfallet med a-kassa. Men för att inte gå på a-kassa på heltid har han tagit vissa fotouppdrag för Gefle Dagblad. Detta skulle dock visa sig vara ett misstag.

– Unionens a-kassa anser att jag är företagare och drog in min ersättning, berättar han.

Men Peder Andersson har inget företag. Och han är varken registrerad för f-skatt eller moms. När han utför ett fotouppdrag fakturerar Frilans Finans uppdragsgivaren och betalar därefter ut lön till honom. Men enligt regelverket kan man ändå bli klassad som företagare.

Det är som om a-kassan inte vill förstå detta nya sätt att arbeta

Det som är intressant för a-kassan är hur självständig en uppdragstagare anses vara gentemot sina uppdragsgivare. Är självständigheten för stor kan kassan klassa frilansaren som företagare. Unionens a-kassa tar alltså ingen hänsyn till att Peder Andersson saknar företag och får ut lön som anställd i egenanställningsbolaget.

– Enligt handläggaren på a-kassan är min enda chans att få ersättning att jag medger att jag är företagare och slutar ta uppdrag. A-kassan vill alltså att jag ska ljuga och säga att jag är företagare trots att jag inte är det. Men jag vill inte ljuga och jag kan inte lägga ner ett företag som inte existerar. De vill tydligen att jag ligga på soffan i stället, säger han.

Unionens a-kassa anser att Peder Andersson inte lyckats styrka att han inte söker nya uppdrag och att han inte har några inplanerade uppdrag. Enligt Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får en frilansare ha en eller högst två uppdragsgivare för att inte klassas som företagare.

– Jag har haft två uppdragsgivare under den här perioden och det kan inte anses vara många. Jag har försökt förklara, men det är som om a-kassan inte vill förstå detta nya sätt att arbeta, säger Peder Andersson.

Sedan Peders ersättning ströps har han haft 1 600 kronor att leva på under sex veckor, pengar för de fotouppdrag han gjort för lokaltidningen. Nu tvingas han gå till socialen för att klara sin försörjning.

– Det känns fruktansvärt. Det är så pinsamt att behöva gå till ett socialkontor, helt i onödan dessutom. Plötsligt befinner jag mig på ruinens brant, trots att jag bara försökt göra rätt för mig och ta så många uppdrag som möjligt. Jag känner mig väldigt uppgiven, säger han.

Peder Andersson tycker att reglerna i arbetslöshetsförsäkringen måste ändras.

– Arbetsmarknaden har förändrats och det är uppenbart att lagtexten inte har hängt med.

A-kassa

Fyra månaders väntan på pengar från Unionens a-kassa

Stefan Eriksson från Borlänge och Maria Thorstensson från Göteborg har båda väntat i flera månader på pengar från Unionens a-kassa.
Lina Björk Publicerad 25 april 2024, kl 10:26
fasaden på Unionens a-kassa, sedlar och mynt
Unionens a-kassa har haft långa handläggningstider under hela förra året. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader på pengar. Foto: Mats Thorén/Shutterstock

De ringer och kopplas bort. De ringer igen och kopplas bort. 
Så beskriver medlemmar i Unionens a-kassa gången när de försöker få tag på sin handläggare för att få reda på när ersättning kan betalas ut. 

Maria Thorstensson skickade in sina papper till Unionens a-kassa i början av januari. På inloggat läge stod det att ärendet var ”under handläggning” men sedan hände ingenting. 

 – Jag blev skogstokig. Det gick inte att komma fram och när någon svarade bollades jag runt mellan olika personer. De beklagade bara att handläggningstiderna var långa, säger hon. 

Unionens a-kassa har dragits med långa handläggningstider under större delen av förra året. Till jul såg det bättre ut, men nu får den som väntar på ersättning ha tålamod i genomsnitt sju veckor. Det är längst av alla landets a-kassor. Och många medlemmar har väntat betydligt längre än så. 

– Det är ett helvete och en stress. Jag har maxat mina kreditkort och hade det inte löst sig så hade jag behövt låna pengar av vänner och bekanta. Men jag tänker på dem som står själva, hur går det för dem?
 

Unionens a-kassa JO-anmäld

Maria Thorstensson fick till slut besked efter 13 veckors väntan. Stefan Eriksson fick vänta fyra månader. Han skickade in sitt arbetsgivarintyg i slutet av december, innan julledigheten. Hans arbetsgivare ansåg att det var bättre så att Stefan skulle slippa vänta på a-kassa. Även hans ärende fick titeln ”under handläggning” på myndighetens hemsida och på mejl svarade a-kassan att inget fanns att komplettera. Men sedan hände ingenting. 

Stefan Eriksson

– När jag sedan ringde och undrade vad som händer sa de att jag inte hade skickat in något arbetsgivarintyg. När jag påtalade att jag gjort det berättade de att man inte fick ställa ut det i förtid. De hade de ju kunnat säga direkt, säger han. 

Efter det fick Stefan Eriksson svårt att få tag på sin handläggare. Han fortsatte att ringa till växeln och hamnade i kö. Han har nu valt att anmäla Unionens a-kassa till Justitieombudsmannen. 

Efter att han blev uppsagd från sitt jobb har han sex månaders uppsägningslön. Det räcker en bit, men inte hur länge som helst. 

– Jag räknade med att klara mig till april, men sedan var det stopp. Att vänta fyra månader och med det besvär som a-kassan orsakat. Det är oacceptabelt, säger Stefan Eriksson. 

Hur ser förtroendet för Unionens a-kassa ut?

– Förtroendet är noll. Jag förstår inte att man kan behandla människor på det här sättet. 

Harald Peterson
Foto: Mattias Lindbäck

Enligt Harald Petersson som är kassaföreståndare på Unionens a-kassa har man aktivt arbetat med att få ned handläggningstiderna. Bland annat genom att anställa fler handläggare. 

– Vi får successivt in fler medarbetare som har utbildats och förstärker verksamheten. Vi har en utbildning på gång i Malmö och på vårt nya kontor i Örebro för medarbetare som började i mars. Så vi går mot en stabilare bemanning på sikt, säger han. 

 

Svårt få kontakt med Unionens a-kassa

För att frigöra tid för handläggningen av ärenden har Unionens a-kassa begränsat telefontiden till en timme om förmiddagen, för att nå sin utredare. Det har gjort det svårt att komma fram då många ringer samtidigt. 

–  Vi är medvetna om att det är köer i telefonväxeln. Vi har telefontid utöver det, där vi har externt stöd för att öka tillgängligheten. Sedan finns alltid möjligheten att skriva till oss i en inloggad miljö. Vi har också en chat som är bemannad under stora delar av dagen, säger Harald Peterson.  

Unionens a-kassa har ett pågående tillsynsärende hos Inspektionens för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) på grund av de långa handläggningstiderna.