Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer har dålig koll på psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa? Nej, tack! Det skulle kunna stå i många rekryteringsannonser – var fjärde chef vill nämligen inte anställa personer med erfarenhet av psykisk ohälsa, visar en undersökning från kampanjen Hjärnkoll.
Niklas Hallstedt Publicerad 2 juni 2014, kl 12:34

Mellan 30 och 50 procent av oss kommer någon gång i livet att drabbas av psykisk ohälsa. Men det är chefer på svenska företag och myndigheter ovetande om.  De flesta av dem tror att psykisk ohälsa är betydligt mer ovanligt än det verkligen är. En majoritet av cheferna tror att färre än 10 procent av de anställda kommer att utveckla psykisk ohälsa under yrkeslivet.

- Det är en väldigt kraftig underskattning, i dag är psykisk ohälsa den största orsaken till sjukskrivningar, konstaterar Rickard Bracken som är projektledare på Hjärnkoll.

Drygt var fjärde av de tillfrågade cheferna är inte heller beredda att anställa människor med erfarenhet av psykisk ohälsa. Nästan lika många tror inte heller att människor med psykiska problem vill ha ett arbete.

- Det är viktigt att cheferna förstår hur vanligt det är med psykisk ohälsa och att arbeta förebyggande. De spelar en nyckelroll både för att man ska kunna få arbete och stanna kvar i det.  Det gäller att arbeta med insatser som minimerar risken att anställda blir sjukskrivna.

För arbetsgivaren kan det exempelvis handla om att jobba med organisationens värdegrund så att man förhindrar mobbning, se till att anställda har rätt kompetens för sina arbetsuppgifter och verka för ett öppet arbetsklimat.

I undersökningen ingår 403 chefer med personalansvar i privat och offentlig sektor.

Begreppet psykisk ohälsa omfattar alla psykiska sjukdomar, varav ångest och depression är de vanligaste.

Ledarskap

Chefers arbetsmiljö glöms bort

Stress och en ohållbar arbetssituation. Det är vardagen för många av landets chefer. Trots det faller ansvaret för deras arbetsmiljö ofta mellan stolarna. Den slutsatsen drar Arbetsmiljöverket efter att ha inspekterat 1 100 företag.
Ola Rennstam Publicerad 25 april 2024, kl 08:01
Dålig arbetsmiljö för chefer. En kvinnlig chef masserar sin handled och en manlig chef har hela sin datorskärm täckt med kom ihåg-lappar.
När Arbetsmiljöverket inspekterade arbetsmiljön för chefer i privat sektor fann man brister på 65 procent av fallen. Foto: Colourbox.

I juni 2022 inledde Arbetsmiljöverket en stor insats med fokus på chefer inom privat sektor. Sammanlagt gjordes 1 100 inspektioner under ett och ett halvt års tid – och nu är rapporten klar. Den visar att myndighetens inspektörer fann brister i arbetsmiljöarbetet på 65 procent av de inspekterade företagen. 

Insatsen har fokuserat på första linjens chefer, alltså de chefer som är närmast medarbetarna.

– Det är yrkesgrupp som ofta pressas både uppifrån och nedifrån i organisationen, vilket kan leda till stress och en ohållbar arbetsmiljö, säger Malin Cato, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket.

Chefers arbetsmiljö glöms bort

Rapporten visar att ansvaret för chefernas arbetsmiljö ofta faller mellan stolarna. Första linjens chefer exkluderas från medarbetarundersökningar, skyddsronder och medarbetarsamtal. Malin Cato anser att chefernas arbetsmiljö behöver lyftas och synliggöras.

Malin Cato, Arbetsmiljöverket

– På många företag är det inte självklart att tänka på cheferna som vanliga arbetstagare. En chef är också en medarbetare, som behöver en bra arbetsmiljö för att kunna vara ett bra stöd åt andra. Om chefen har en bra arbetsmiljö är chansen större att medarbetarna har det, säger hon.

Varför glöms chefernas arbetsmiljö bort?
– Inspektionerna har visat att den person som ansvarar för första linjens chefers arbetsmiljö, det vill säga dennes chef, inte alltid har förstått att det ingår i arbetsuppgifterna. Många saknar också tillräcklig kunskap inom arbetsmiljöområdet. Risken är att de arbetsmiljöfrågor som berör chefer inte tas om hand och det kan i sin tur leda till ohälsa och olyckor.

Arbetsmiljöombud saknas för chefer

Arbetsmiljöverket påpekar att första linjens chefer ofta saknar arbetsmiljöombud*. I många fall finns arbetsmiljöombud på arbetsplatsen men de representerar medarbetarna gentemot arbetsgivaren.

– Cheferna ses ofta som arbetsgivarrepresentanter och som en motpart. Här har arbetsmiljöombuden en viktig roll i att påtala arbetsmiljörisker. Även chefer kan behöva arbetsmiljöombud, säger Malin Cato.

Arbetsmiljöverket understryker att majoriteten av de inspekterade företagen har åtgärdat de påpekade bristerna.

*Inom Unionen benämns rollen "arbetsmiljöombud" men lagstiftningen och Arbetsmiljöverket använder benämningen  "skyddsombud".