Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Bacon och svåra nötter i jakten på rätt personal

Allt fler arbetsgivare tar till udda grepp för att hitta rätt personal. Flera företag har sökt folk via humoristiska annonser, kodade problem och bacon.
Johanna Rovira Publicerad 20 oktober 2017, kl 13:41
YekoPhotoStudio/Colourbox.com
Skulle knaperstekt bacon få dig att överväga nytt jobb? YekoPhotoStudio/Colourbox.com

Det är arbetstagarnas marknad, sägs det. Konkurrensen om ”rätt” folk har hårdnat och nu tvingas arbetsgivarna att göra det jobbsökarna gjort sedan länge – försöka sticka ut ur mängden. En vanlig annons där man ställer upp en önskelista över eftertraktade egenskaper förslår inte alltid.

Unionen söker just nu personal genom att rikta sig direkt till framstående personer inom tech, start-up eller kommunikationsbranschen. När dessa namngivna personer googlar sig själva, vilket man utgår från att de gör med jämna mellanrum, kommer de att mötas av en uppmaning att tipsa en vän, bekant eller någon med samma kompetens som dem själva, om jobb på förbundet.  

Men Unionen är ingalunda ensamt om att ta till udda grepp. Redan 2011 sökte Microsoft kompetent personal genom att sätta upp små vagnar utanför Adobes, Googles och Amazons kontor i USA och bjuda de förbipasserande på bacon.

”Vakna och känn doften av framtiden” löd löftet till de baconsugna IT-teknikerna, enligt tidningen Seattle Times.

Google sticker för övrigt också ut i rektryteringssammanhang. Det påstås att jobbkandidater fick frågor som ”hur många golfbollar får plats i en buss?” eller ”varför är brunnslock runda?”  eller ”Skriv en haiku som beskriver möjliga metoder att prognostisera söktrafikens säsongsvariationer”, men enligt tidningen Metro, har Googles HR-chef dementerat detta.

Däremot var Google bland de första att locka till sig folk via reklamtavlor med matematiska problem, även om företagets namn inte fanns i annonsen. Problemlösaren fick ledtrådar som ledde denne vidare till nya utmaningar. Den som klarade sig hela vägen fick skicka sitt cv till arbetsgivaren.

Även spelutvecklaren EA, fototjänsten Flickr och Försvarets radioanstalt har värvat personal genom att lägga upp kod som bara personer med avancerade IT-kunskaper kunnat knäcka. På så sätt har man sållat bort okvalificerade sökande och utmaningen har lockat betydligt fler att skicka in sina cv:n än genom vanligt ansökningsförfarande.

Men även inom branscher där de sökande inte kunnat koda har det förekommit nya grepp.  My Academy, som erbjuder läxhjälp, använde sig av Instagram för att snabbt hitta studiecoacher. Den sökande skulle ta en bild som representerade dennes personlighet och posta den med en bildtext på max 140 tecken under hashtaggen #myinstacv.

Hotellkedjan Clarion höll audition och lät hugade anställda sälja in sig själva till en jury à la Idol-koncept. Även klädföretaget Lager 157 körde en typ av audition/speed-dating när de rekryterade i Kalmar i februari. Arkitektbyrån Codesign, Stockholm fixade ett ”after work-mingel" när byrån skulle anställa ett antal arkitekter, projektledare och kommunikatörer. Revisionären, en revisionsbyrå i Piteå, sökte folk genom att i en Youtubefilm visa livet på företaget.

En redovisningsansvarig söktes också av företaget Prisjakt i Ängelholm. De hade en klassisk platsannons men med ett annorlunda formulerat innehåll.

”Som på alla ekonomiavdelningar är stämningen ungefär som i en Lars Norén-pjäs. Viktigt är att du inte kommer in och gör allt till en musical och förstör den dynamiken."

Arbetsgivaren sökte en person med uppgiven blick och noll kreativitet och hymlade inte med att man var på jakt efter någon som gärna får ha försökt att kvantifiera sina närmsta relationer i Excel och kunde se uppgiven ut när någon vill diskutera utgifter som inte är budgeterade. Den sökande skulle också ha ”10-15 års erfarenhet av ekonomiarbete (du har med andra ord ingen själ kvar, men det är ok för oss)”.

– Vanliga annonser är som naturella riskakor, vansinnigt tråkiga, sade annonsförfatteren Linus Jonkman till tidningen Balans.

Den ovanliga annonsen fick 200 000 besökare på tre -fyra dagar och delades flitigt i sociala medier.

"En lättkränkt individualist utan teamkänsla som inte trivs speciellt bra i högt tempo", sökte det svenska skivbolaget Hybris på Facebook.

Masochistisk webbdesigner med storhetsvansinne" löd rubriken på en annons i Arbetsförmedlingens platsbank. Företaget SMSgrupp sökte någon som kunde "fäkta bort obstinata programmerare som lägger sig i ditt jobb." Det var inte nödvändigt för den sökande att tycka om artisten Richard Cheese och tysk elektro, men det rekommenderas, skrev arbetsgivaren, som även uppmanade alla sökanden att bifoga en bild på en katt.

– Det var smart att begära kattbild. Det underlättade urvalsprocessen - den som inte klarar av att hitta en kattbild att skicka med är absolut inte kvalificerad, sade Martin Jacobson till Kollega.

Läs mer: Ansökan utan kattbild ratas

Söka jobb

Kravet: Jobba på distans – annars får det vara

Tjänstemän tackar nej till jobb om distansarbete inte är möjligt. Mest sugna på att arbeta hemifrån är äldre och stockholmare.
David Österberg Publicerad 11 december 2023, kl 15:29
En man som jobbar hemifrån vid sin dator
Medelålders stockholmare är den grupp som helst sitter hemma och jobbar, enligt undersökningen. Foto: Shutterstock

Efter pandemin distansarbetar vi som aldrig förr. Möjligheten att arbeta hemifrån är också viktig för tjänstemän som letar nytt jobb. 4 av 10 skulle tacka nej till ett arbete som inte tillåter distansjobb, enligt en rapport från forskningsinstitutet Ratio.

Äldre vill jobba på distans

Mest negativa till ständigt kontorsarbete är äldre. I åldersgruppen 36-64 år svarar 52 procent att de ”troligtvis inte” eller ”absolut inte” kan tänka sig att jobba på en arbetsplats som inte erbjuder distansarbete.

– Det här är viktigt för arbetsgivare att känna till. Om en person har två jobb att välja mellan och det ena inte erbjuder distansarbete, finns en risk att personen tackar nej till det, sa rapportförfattaren Jonas Grafström på ett seminarium där studien presenterades.

Vill byta jobb för att få arbeta på distans

Yngre är betydligt positivare till att enbart jobba från kontoret. Inom åldersgruppen 18-25 år svarar 77 procent att de absolut eller troligen skulle arbeta på ett kontor utan distansjobb. 19 procent svarar att de inte skulle göra det.

Flera andra undersökningar har kommit till liknande slutsatser. Enligt en rapport från it-företaget Global connect skulle 30 procent av svenskarna välja bort ett jobb där man måste vara på kontoret alla dagar. 44 procent svarade att de hade funderat på att byta jobb för att kunna jobba hemifrån mer.

I en undersökning från företaget Owl lab svarar 42 procent att de skulle söka nytt jobb om de blev tvungna att återvända till kontoret på heltid.

Äldre jobbar mest på distans

Viljan att jobba hemifrån skiljer sig stort mellan åldersgrupper och mellan olika delar av Sverige. Äldre och stockholmare jobbar mest på distans.

 

Distansarbete i olika åldrar, dagar/vecka

18-25    26-35     36-49      49-64

1,2          1,7           1,9           2,0

 

Distansarbete i olika regioner, dagar/vecka

Stockholm                         2,1

Malmö                               1,9

Östra mellansverige        1,9

Norra mellansverige        1,9

Göteborg                           1,8

Sydsverige                         1,6

Västsverige                        1,4

Småland                            1,4

Norra Sverige                    1,4