Bemanningsföretagen har växt i många år. I mitten av 1990-talet arbetade ungefär 5 000 i branschen. I dag är det över 130 000 och det är tjänstemännen som dominerar. Men de nya jobben är inte endast av godo. Bemanningsanställda lever farligare. Olycksstatistiken har skjutit i höjden på senare år, mycket på grund av att arbetsmiljöarbetet hamnar mellan stolarna. Har kundföretaget ansvar för personen de anställt? Eller är det bemanningsföretaget som ska se till att den uthyrde inte far illa på jobbet?
- Det är svårt att kräva ansvar som inhyrd. Ofta känner sig bemanningsanställda mer utsatta, de kanske har en osäker anställning, vill inte klaga och tar mer risker än vad de annars skulle göra. De som säljer in tjänsterna till företagen vill inte klampa in och prata om skyddsronder det första de gör, för då får de vända i dörren, säger Ann-Beth Antonsson, som tillsammans med tre andra forskare skrivit en rapport om arbetsmiljöarbete i bemanningsbranschen.
Ansvaret är egentligen delat. Som bemanningsföretag bör man ställa krav på att kundföretaget har en fungerande arbetsmiljö och backa om så inte är fallet. Som kundföretag ska man efterfråga kunniga konsulter som tar arbetsmiljöarbetet på allvar och ge dem uppdrag som de har kompetens att utföra.
- En arbetsskadad konsult som vi intervjuade till rapporten berättade om en maskin som han fick komma in och manövrera helt utan utbildning. Han och tre andra skadade sig på den, säger Johan M Sanne, från Svenska Miljöinstitutet.
För att arbetsmiljöarbetet ska fungera måste många aktörer involveras, allt från ledning, HR-avdelning och säljare, till arbetsledare, skyddsombud och fackliga organisationer.
- Man har rätt att få en introduktion och att jobba med de arbetsuppgifter som man har fått information om. Ofta händer det att bemanningsanställda får nya uppdrag under uthyrning och då måste det finnas rutiner för det, säger Ann-Beth Antonsson.
I arbetsmiljölagen finns regler och skyldigheter för arbetsgivare och skyddsansvariga att ta till för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet. Men när det inte räcker kan man reglera detaljer i avtal.
- Vi tror inte på alltför detaljstyrda lösningar, men i avtalen skulle man kunna göra en del tillägg. Exempelvis skulle man kunna lägga till en formulering om att när en bemanningsanställd blir skadad på jobbet så ska det återkopplas till bemanningsföretaget så att de kan få en överblick, och därmed avgöra om de ska fortsätta hyra ut till det företaget i framtiden.
Slutrapporten som finansierats av AFA försäkring kommer att publiceras senare under året.
Arbetsmiljö mellan stolarna för inhyrda
Att vara bemanningsanställd innebär att ofta byta arbetsplats och arbetsuppgifter. Det ställer till det en del i arbetsmiljöarbetet som inte sällan hamnar mellan stolarna.
- Nyckeln är att involvera både kundföretag och bemanningsföretag i arbetet, säger Ann-Beth Antonsson, som är projektledare på Svenska Miljöinstitutet.
- Nyckeln är att involvera både kundföretag och bemanningsföretag i arbetet, säger Ann-Beth Antonsson, som är projektledare på Svenska Miljöinstitutet.
Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan
Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.