Hoppa till huvudinnehåll
Stress

5 sätt att sluta skjuta upp

Är du en av dem som prokrastinerar, det vill säga skjuter upp saker till sista stund? Lugn, det finns hjälp att få. Här kommer handfasta tips för att få saker gjorda i god tid.
Niklas Hallstedt Publicerad 24 maj 2018, kl 12:09
colourbox
Kom till insikt och försök förstå varför du skjuter upp saker. colourbox

Prokrastinerare är vi allihopa påstås det. Det vill säga att vi föredrar att skjuta upp saker för att i stället ägna oss åt andra, mindre viktiga saker. Med följd att vi blir stressade och får ångest.

Men det går att motstå impulsen att prokrastinera. Ett av de vanligaste råden är att försöka förstå varför du skjuter upp vissa saker. När man väl har gjort det blir det lättare att handskas med problemet. Det är också produktivitetsexperten och författaren Chris Baileysutgångspunkt när han berättar om fem forskningsbaserade strategier i en artikel i Harvard Business Review.

  1. Tänk om. Det kan vara att du uppfattar uppgiften som tråkig, svår, tvetydig, frustrerande, ostrukturerad, icke-belönande eller sakna mening. Fundera vilken ”trigger” det rör sig om den här gången och försök tänka annorlunda om uppgiften. Ska du exempelvis skriva en rapport om något som du tycker är tråkigt – förvandla arbetet till en lek där du ser hur många ord du kan få ur dig på 20 minuter.
     
  2. Dela upp uppgiften. Ta reda på hur stort ditt motstånd mot att utföra uppgiften egentligen är. Om du till exempel är tvungen att läsa igenom ett stort antal dokument, prova först att se om du kan läsa en timme. Inte det, då kanske du kan stå ut 30 minuter? Minska tiden tills du inte längre känner något motstånd mot uppgiften.
     
  3. Sätt igång! Ofta är det början som är svår, och det är sällan som det är så illa som vi tror att det ska vara innan vi börjat. Har du väl påbörjat en uppgift är det troligt att du kommer att slutföra den.
     
  4. Räkna ut vad du förlorar. Den taktiken fungerar bäst när det handlar om större saker, exempelvis ditt pensionssparande. Lägg till hur uppskjutandet av att ta i tu med det skulle påverka inte bara din ekonomi,  även sådant som ditt välbefinnande och stressnivå.
     
  5. Koppla ur. Vi omges av mängder med möjligheter till distraktion i form av e-post, sms och sociala medier. När du märker att du använder dem för att prokrastinera – stäng av! Tycker du att det är svårt, se till att placera telefonen i ett annat rum och stäng av nätuppkopplingen på datorn.

Så långt Harvard Business Review. Det finns naturligtvis många andra som också skrivit om hur man ska övervinna sin längtan att skjuta upp saker. Ett som ofta förs fram är att man inte ska sätta igång att jobba när man är trött. I det läget finns risk att det inte blir mycket gjort. Ett annat råd är att man inte ska förledas att tro att arbetet blir bättre utfört bara för att det görs i sista stund. Sannolikt blir kvaliteten tvärtom sämre eftersom du jobbar under stress. Ytterligare ett råd är att bryta ned uppgiften i olika delmål, då känns de mer hanterbara och inte längre lika ångestladdade.

Stress

9 sätt att minska stressen under arbetsdagen

Har du en stressig dag? Det här kan du göra för att må bättre. Psykologen och författaren Henrik Wiman, känd som "psykologenhenrik" på Instagram, delar med sig av sina bästa tips.
Elisabeth Brising Publicerad 10 januari 2024, kl 06:03
Kvinna gör yoga framför sin dator.
Så slappnar du av - på jobbet. Ta pauser utan mobil, prata om din stress och andas i fyrkant. Foto: Colourbox.

1. Våga prata om det

Kommunicera att du är stressad till kollegor och chef och sök stöd. Jobbet är i regel en lagsport. Det är okej ibland att bara berätta: Just nu känner jag mig stressad, så ni vet. Du kan också be om konkret hjälp. Kan ni fördela om arbetsuppgifter och se om det går att få lite mer luft? Att få mer fokus på en sak? Be om hjälp att prioritera bland dina uppgifter. 

2. Pausa utan mobilen

Känner du dig stressad i kroppen. Unna dig en liten paus, försök komma ifrån alla pling, skärmar och jobbtelefonen om du har möjlighet. Gå in i ett separat rum, ett vilorum eller ta en kort promenad utan något jobbrelaterat med dig

3. Andas in & ut i fyrkant 

Henrik Wiman. Foto: Johan Wahlgren.

Gör en effektiv andningsövning: Andas i fyrkant. Leta upp närmaste fyrkant du ser. Du kommer häpnas över hur många det finns om du börjar med den här övningen. Börja i ett hörn, vilket som helst. Sedan följer du linjen mot nästa och andas in, vid hörn två håller du andan till den tredje sidan. Där andas du ut, och på den fjärde håller du andan igen. Alltså: Andas in, håll andan några sekunder, andas ut, håll andan. Landa i en takt som känns lugnande. 

4. Ta reda på vad som stressar 

Identifiera vad du har att göra. Skriv ner allt du kommer på till en början i en brainstorm med dig själv. Det kommer dyka upp saker som inte är relaterade till arbetet. Kategorisera sedan allt i tre kategorier: 1) Det här kan jag kontrollera 2) Det här kan jag påverka 3) Det här kan jag inte kontrollera. Då blir det tydligt vad du ska lägga fokus på. Till exempel inte sådant som stressar dig i hemmet när du är på jobbet.  

5. Testa en avslappningsövning

Testa en progressiv avslappning. Du spänner och slappnar av i muskler i olika kroppsdelar. Spänn till exempel först benen allt du kan i fem sekunder och slappna sedan av i 15 sekunder. Fortsätt på samma sätt med magen, händer, axlar och ansiktsmuskler. Känn effekten. 

6. Ut på tur – mindre sur

Rör på dig! Om du kan och vill träna under arbetsdagen – gör det! En promenad ute räcker gott, den gör att du får frisk luft, dagsljus och sträcker på dig. Du kanske vill gå och ha ett samtal med en kollega, eller ringa någon. Bara en promenad kan göra jättemycket för sinnet!

7. Kom ihåg att äta och dricka

Få i dig mat regelbundet. Vid stress känner du dig kanske mindre hungrig, men utan mat kraschar du efter jobbet. Försök få i dig mat regelbundet, både lunch och fika. Ät det du vet att du själv mår bra av. 

8. Ifrågasätt dina ljugiga tankar

Hantera tankarna. Hjärnan är duktig på att ljuga för en. Känn igen hjärnans knep. När du är stressad får du lätt ett svart-vitt tänkande, som ja eller nej, bra eller dåligt, trots att verkligheten är mer komplex. Det är vanligt att man diskvalificerar sina framgångar och inte ser allt som går bra, utan ursäktar insatser som något tillfälligt eller att de berodde på någon annan. Kom ihåg: Vi behöver inte tro på alla tankar som dyker upp i vår skalle. Fråga dig om tanken är hjälpsam? Fundera på: Vilken annan tanke skulle kunna hjälpa mig? Fokusera på den.

9. Gör inte allt – välj

Om alla stress-tips känns överväldigande. Välj ett till tre tips och jobba på dem. 
 

Tips från Henrik Wiman, känd psykolog i sociala medier med instagramkontot @psykologhenrik och aktuell med boken Det ska inte vara krångligt att må bättre.