När Xzakt Kundrelation etablerade sig på marknaden organiserades personalen av två förbund, HTF, och Seko. I dag är det Unionen som organiserar medlemmarna, men en del av frågeställningarna kring schemaläggning, pauser och rutiner har hängt kvar sedan tidigare avtal med SEKO.
Utmaningarna har varit flera genom åren.
- Mestadels har jag goda erfarenheter. Den lokala ledningen i Gävle har en nära relation med oss. Däremot har vi ibland fått signaler om att man tolkar regelverken annorlunda centralt. Men vi jobbar ständigt med att förbättra balansen mellan våra olika intressen. Företaget vill driva en verksamhet som ger ett bra ekonomiskt resultat. Vi vill att personalen ska må så bra som möjligt, säger Jörgen Olsson, ombudsman i Gävleborg.
Det har tidigare varit en del diskussioner kring när man får ta paus och gå på toaletten, vilket också Kollega har rapporterat om. Men i dag råder det enligt Jörgen Olsson en samsyn.
- Den största utmaningen har varit att reda ut vem man ska göra överenskommelser med. Det vill säga saker som rör personalen i Gävle måste förhandlas i Gävle.
Unionen har jobbat sedan 2011 med att få upp organisationsgraden i företaget. I dag är cirka 50 av 80 anställda anslutna till Unionen. Man ligger dessutom i startgroparna för att starta en klubb.
- Vi har samlat in intresseanmälningar kring vilka som kan tänka sig att sitta i klubbstyrelsen. Hittills har nio stycken sagt att de kan tänka sig att ta på sig ett förtroendeuppdrag. Eftersom stadgarna säger att man måste ha minst tre, så ser förutsättningarna väldigt goda ut. Vi ska besöka företaget i veckan med syfte att värva medlemmar och starta klubb. Klubbbildningen kommer att ske under februari månad.
Vad skulle det betyda för de anställda på Xzakt Kundreation att ha en klubb på företaget?
- Det skulle betyda att de har möjlighet att påverka. Och att de lokalt skulle kunna hantera och vara delaktiga i allt förändringsarbete. Stora och små frågor som berör dem i deras vardag, säger Jörgen Olsson.
Xzakt Kundrelation startar klubb
Unionen har jobbat länge med att få fler anställda att organisera sig på callcentret Xzakt Kundrelation i Gävle. Och nu ser man ut att ha gått i hamn. Drygt 50 av 80 anställda är med i facket och nästa vecka startar man klubb.