Hoppa till huvudinnehåll
Unionen

Stöd men inte styrning för kreativt företagande

Hur får man unga människor att våga ta steget och omvandla sina drömmar till aktiva företag? Det var den centrala frågan när hiphopkollektivet på Redline Recordings igår träffade politiker och representanter från Unionen Egenföretagare och regionerna Stockholm och Sörmland-Gotland.
Gabriella Westberg Publicerad
Kollega
Från vänster, Gabriel Melki, kommunalråd Botkyrka, Karin Skånberg, regionchef Unionen Stockholm, Henrik Bjurgård, regionchef Unionen Östra Sörmland/Gotland, Åsa Sjölander, vd Unionen Egenföretagare, Linda Pira, artist, Theres Sysimetsä, styrelseledamot Unionen Stockholm, Alice Bah Kuhnke, kulturminister, Salla Salazar, producent. Kollega

I en nedsutten skinnsoffa under ett screentryckt porträtt av Olof Palme, i en källarlokal under Kärsbyskolan i Norsborg, framkristalliserades under torsdagseftermiddagen ett par nycklar till vad som krävs för att gå från dröm till verksamhet. Det behövs vägledning och stöd i rätt stund, stöd som kan komma från kommunen, från staten, från facket eller från olika typer av mentorer.

- Det som inte behövs är ett nej. Säg inte nej! Berätta istället hur man kan göra det bättre, sa Ali Khalil, 22-årig företagare och kommunpolitiker för Miljöpartiet i Botkyrka.

Att starta eget innebär alltid att komma över olika hinder, i allt från att fylla i formulär på rätt sätt till att komma förbi såväl andras som egna fördomar. Det som finns, från början, är en idé och ett driv, en gnista. För att den gnistan inte ska släckas krävs vägledning och stöd från de som redan är etablerade, underströk Ali Khalil.

Redline Recordings har sedan starten i början av 90-talet fungerat som förebilder, nätverkare och slags inkubatorer som hjälpt många svenska hiphopartister att bli sina egna varumärken, till exempel Linda Pira som också deltog i samtalet. Men det har inte alltid gått på löpande band för dem heller.

Salla, en av bröderna Salazar som ingick i gruppen Latin Kings och som grundade Redline Recordings för drygt 20 år sedan, framhöll två personer som varit helt centrala för deras framgång: producenten Gordon Cyrus som tog Latin Kings under sina vingar efter tredjeplatsen i Rap-SM 1991, och Göran, föreståndaren på Kärsbyskolan som gav dem utrymme i en källarlokal under fritidsgården. Där ligger Redline Recordings än i dag och det var där politiker och Unionens representanter träffades igår. Kommunen, däremot, har inte varit till någon hjälp för Redline Recordings, menade Salla.

- De tyckte inte att vi var goda representanter för kommunen. Och vi ville inte låta oss styras.

Det har förändrats nu, kontrade de närvarande politikerna från Botkyrka kommun, som berättade om stora satsningar på att skapa kluster av kreativa näringar i kommunen, med Subtopia i spetsen, som i dag samlar ett par tre hundra kreativa företagare och en ny kreativitetsstrategi som ska fokusera på att bättre ta lokala krafter till vara.

Andelen egna företagare ökar och många är i dag kombinatörer, det vill säga växlar kortare anställningar med fakturering, inte minst inom kulturområdet. För att den tillvaron ska fungera behövs också viss trygghet.

- Vi ger ett forum för att låta människor våga drömma, vi kan ge trygghet för den som vill satsa på att förverkliga sina drömmar och hjälper till med avtalsskrivning, coachning, marknadsplan, vad behöver jag för att starta företag, frågade sig Åsa Sjölander, vd för Unionen Egenföretagare.

- De som är egna företagare i dag anställer folk i morgon. Genom att fånga upp dem i dag ser vi till att skapa en bra arbetsmarknad i morgon, sa Åsa Sjölander.

Hallå där, kulturminister Alice Bah Kuhnke!

De kreativa näringarna står inför utmaningar som andra branscher, men inte nödvändigtvis de samma. Digitaliseringen påverkar kulturarbetarna i hög grad, och att följa med i utvecklingen med kontinuerlig kompetensutveckling är oerhört viktigt även för kulturarbetare, menar kulturminister Alice Bah Kuhnke.

- Det är viktigt att man får sin arbetsgivare att investera i kompetensutveckling. Eller att man avsätter resurser för det själv, om man är sin egen. Jag tycker att man också kan uppvakta sitt fackförbund att anordna utbildningar.

Globaliseringen innebär kanske ett större hot för vissa andra branscher, än för de kreativa – där trenden snarare tillgängliggjort en mycket större marknad.  Några av de största svenska exportsuccéerna de senaste åren har bestått av musik, mode och spel – med global målgrupp.

Spelföretagen bakom Minecraft och Candy Crush Saga har värderats högre än klassiska svenska storindustrier som SSAB och Volvo. Spotify är just nu på väg in på Nasdaq. Bara John Lennon och Paul Mc Cartney har fler listtoppar på den amerikanska Billboard Hot 100 än den svenska låtskrivaren Max Martin.

Vad kan du göra för att se till att unga kreatörer ska våga ge sig in och driva verksamhet på kulturområdet och även hålla ut för att kunna växa?

- Det ligger på mitt område att se till att det finns goda förutsättningar att leva och försörja sig som kulturarbetare, till exempel vad gäller regler kring a-kassan och sjukförsäkringen. Man måste också kunna vara förälder och ta ut föräldraledighet som kulturarbetare. Där har vi en del att göra. Nu har vi nyligen harmoniserat pensionsavtal för scenkonsten med andra branscher. Det är ett första steg.

Men det krävs också politiskt mod för att våga satsa på kulturen, menar Alice Bah Kuhnke.

- Vi som har makt måste vara modiga nog att lämna ifrån oss en del av den makten. Kreativitet och konstnärlig frihet innebär att vi måste våga fördela medel och sedan låta kreatörerna göra vad de vill av det. Vi måste göra kreativa näringar attraktiva för unga entreprenörer.

Gabriella Westberg

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Elisabeth Sasse, Unionen.
Elisabeth Sasse, kanslichef på Unionen, lämnar sitt uppdrag efter sommaren.. Rekrytering av ny kanslichef påbörjas direkt. Sasse har varit på Unionen sedan februari 2022. Foto: Janerik Henriksson/TT/Folksam.

Elisabeth Sasse, kanslichef på Unionen, lämnar sitt uppdrag efter sommaren. Den informationen gick förbundet ut med till samtliga anställda under fredagsförmiddagen. Sasse är högsta chef över fackförbundets omkring 1000 anställda personer. 

I ett skriftligt meddelande till de anställda förklarar Sasse avgången:

– Det var en annan förbundsstyrelse som rekryterade mig, som då la stor vikt vid min affärsbakgrund. Några år senare, med en ny förbundsstyrelse vid rodret, prioriteras andra egenskaper och drivkrafter än de jag rekryterades för. Det känns därför både naturligt och rätt att jag och Unionen går skilda vägar.

Avgången sker två veckor efter att Unionens andre vice ordförande lämnade sitt uppdrag. Elisabeth Sasse säger till Kollega att "ingenting har hänt" utöver det som står i det kortfattade meddelandet till personalen, och att hennes avgång "verkligen inte" hänger ihop med andre vice ordförandens avgång. 

Förbundsordförande Peter Hellberg säger samma sak.

– Jag skulle verkligen vilja trycka på att de inte hänger ihop. Snarare tvärtom, på något vis. Det är djupt olyckligt att de här två sakerna skulle kunna riskera att sammanblandas, för de har verkligen inte alls med varandra att göra, säger Hellberg till Kollega.

Nekar till konflikt

Elisabeth Sasse rekryterades 2022. Den största förändring som skett i Unionen sedan dess är att man har fått en ny ordförande. Elisabeth Sasse säger att det inte finns någon personkonflikt mellan henne och den nyvalda ordföranden Peter Hellberg.

– Nej, det finns ingen konflikt alls. Det är en ny ordförande, ett nytt presidium och en ny förbundsstyrelse, det är många nya i förbundsstyrelsen. Det är inte ett dugg konstigt att en förbundsstyrelse måste få välja sin kanslichef.

Sker detta på förbundsstyrelsens initiativ?

Nej, det står väl också i meddelandet [till de anställda], att vi har pratat om detta ett tag. Vi är helt överens. Det här är helt rimligt och bra.

Unionen har satt ett ambitiöst mål om att vara 50 000 förtroendevalda år 2027. Än så länge går den utvecklingen relativt långsamt. Hänger det ihop med din avgång?

– Nej, det gör det absolut inte.

I meddelandet till de anställda skriver du att den nya förbundsstyrelsen "prioriterar andra egenskaper" än dina. Vad är det för prioriteringar hos den nya styrelsen som du inte kunnat leva upp till?

– Jag tycker att du ska prata med Peter Hellberg om det. Jag tror inte alls att jag inte har kunnat leva upp till andra prioriteringar. Det handlar mer om, precis som det står i meddelandet, vad jag har rekryterats för. De tar en lite annan väg, och då är det så.

"Kan få in ny energi"

Även Peter Hellberg förnekar att det rör sig om en personkonflikt.

– Jag var också en del av den förbundsstyrelse som rekryterade henne. Så nej, det gör det verkligen inte. Vi har haft en väldigt bra dialog under den här perioden sedan jag blev ordförande.

Gällande målet att nå 50 000 förtroendevalda säger han:

– Där tycker vi att vi haft en väldigt bra dialog om det faktum att det går lite långsammare än vi skulle önska, och att det finns planer på hur man ska förändra det arbetet, och så vidare. Så det korta svaret är nej, det är inte det som ligger bakom.

Vad är det för prioriteringar hos den nya förbundsstyrelsen som Elisabeth Sasse inte har kunnat leva upp till?

Det vi har pratat om är ju att vi vill hitta en ledning, med kanslichef i toppen, som har förmågan att hitta energin i hela organisationen för de förändrade arbetssätt och det vi har beslutat om. Här upplever vi att vi kan få in en ny energi i organisationen, för våra utvecklade mål, om vi gör det här bytet.

Vad är det för mål?

Det är både att vi har ändrat vår struktur i att definiera den demokratiska organisationens, alltså förtroendevaldas roll, framför allt på regional nivå men även i hela förbundet. Kontra vad kansliet och de anställda ska göra. Förtroendevaldamålet som du påpekade, 50 000 förtroendevalda 2027, är också ett av de absolut viktigaste målen. 

Men sedan handlar det naturligtvis om att vi som Sveriges största fackförbund vill synas och höras och ha ett inflytande som motsvarar det.

Och detta har inte Elisabeth Sasse kunnat uppnå?

Jo, hon har gjort ett väldigt bra arbete, precis som vi påpekar i pressmeddelandet. Men vi tror att det kan behövas ny energi in i både anställdaorganisationen och förtroendevaldaorganisationen för att ta nästa steg i den här utvecklingen.

18 månaders avgångsvederlag

Enligt Unionens verksamhetsberättelse för 2023 har kanslichefen ett avtal om avgångsvederlag på motsvarande 18 månadslöner. I samma dokument står att Sasse har en månadslön på 151 000 kronor.

Peter Hellberg bekräftar för Kollega att det är 18 månadslöner som gäller för Elisabeth Sasses avgångsvederlag och att de inte har kommit överens om något ytterligare. Det innebär att kostnaden för Unionen blir minst 2 718 000 kronor, plus sociala avgifter. Om Sasse får ett nytt jobb inom de 18 månaderna räknas avgångsvederlaget av mot den nya lönen.

"Har lite olika trådar"

Elisabeth Sasse har tidigare bland annat varit chef på försäkringsbolaget Folksam. På frågan om vad hon ska göra nu svarar hon:

– Jag har en anställning som är kopplad till ett avtal. Så jag kommer kunna klara mig ett tag. Sedan har jag lite olika trådar som jag drar i. Jag känner mig helt lugn och trygg med det, det kommer gå bra för mig.

Tillförordnad kanslichef blir nu Malin Engström, som kommer från en roll som chef över Unionens regionchefer. 

I meddelandet till de anställda säger Peter Hellberg att Unionens förbundsstyrelse kommer ge information om rekryteringen av en ny ordinarie kanslichef "efter sommaren".