Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

SAS-personal får ny arbetsgivare

SAS säljer ut sin marktjänst för att minska sina fasta kostnader. Planen är att outsourca tjänsten till Aviator, som i så fall blir ny arbetsgivare för 650 medarbetare i Sverige. Men Unionenklubben på SAS är rädd att de anställdas tuffa arbetsvillkor blir ännu tuffare hos Aviator.
Linnea Andersson Publicerad
JOHAN NILSSON / TT
Personalen på Arlanda och i Göteborg och Malmö får ny arbetsgivare när SAS säljer ut sin marktjänst. JOHAN NILSSON / TT

I förra veckan presenterade SAS Ground Handling (SGH) tillsammans med Aviator en avsiktsförklaring som innebär att Aviator ska ta över SAS marktjänst. Det gäller stationerna Arlanda, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo. På övriga stationer i Skandinavien är diskussionerna mellan flygbolaget och externa bolag redan igång, eller så är övertagandet redan ett faktum.  

I Sverige är det sammanlagt 650 medarbetare som får en ny arbetsgivare.

- Trots invändningar från medarbetare och fack har SAS sedan lång tid tillbaka beslutat att outsourca. Personalen är luttrad i den här frågan, jag vet inte hur länge vi har talat om outsourcing, säger Sven Cahier, ordförande i Unionens tjänstemannaförening på SAS.

Facket menar att det finns uppenbara fördelar med att företaget har kvar marktjänsten, som enligt dem är en del av kärnverksamheten. Som Kollega skrivit tidigare har SAS haft höga sjuktal de senaste åren. Situationen var enligt facket så illa att man anmälde sin arbetsgivare till Arbetsmiljöverket 2013. Efter anmälan blev en av påföljderna att SAS genomförde en enkät bland personalen.

- Resultaten var katastrofala. Vi har dels problem med sjukdom, dels med att orka jobba på grund av skiftgången.

På samtliga av SAS arbetsplatser finns lokala avtal som löser schemaläggningen av skiftarbetet. Sven Cahier önskar dock att Unionen hade jobbat mer för att få in bättre arbetstidsvillkor i det centrala avtalet då han ser en risk att Aviator, i sin iver att rationalisera och göra större vinster, förhandlar bort de lokala avtalen och drar ner på personal.

- Vi ser helt klart en oro att dagens arbetsvillkor, som inte är tillräckligt bra, försämras ytterligare.

Trots kritiken uttrycker Unionenklubben ändå en förhoppning om att Aviator snarare ska lära sig av SAS än tvärtom.

- Aviator har inte alltför bra rykte från Norge och det är SAS medvetet om. Men om de tar över Ground Handling i Sverige, Norge och Danmark så blir det definitivt en större del än de sköter i dag. Förhoppningsvis kommer kvaliteten som finns inom SAS att tas in i Aviator eftersom vi är mer kunniga, i stället för att de för över sitt kunnande till oss.

Generellt sett är kundverksamhet, det vill säga flygbolagsverksamhet och marktjänsten, inte särskilt lönsamt, enligt Sven Cahier. Bolag som Airbus och Boeing tjänar däremot pengar på flygplanstillverkning.

Aviator:

Aviator bildades 2010 och sköter i dag marktjänst på 23 olika flygplatser runt om i Skandinavien och Storbritannien. Bolaget har cirka 3 400 anställda och ägs till största del av riskkapitalbolaget Accent Equity.

Aviator.eu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Ericsson kräver mer kontorsnärvaro på mindre jobbyta

Efter sommaren bestämde sig ledningen på Ericsson för nya riktlinjer – de anställda ska vara på kontoret mer. Det uppskattas inte av all personal. Framför allt inte då företaget har minskat sina kontorsytor.
Lina Björk Publicerad 21 november 2024, kl 11:15
Ericsson fasad
Ericsson kräver att deras anställda ska vara mer på kontoret. Men där är det svårt att hitta mötesrum och någonstans att sitta enskilt. Foto: Mikaela Landeström/TT

I augusti gick ett internt mejl ut till de anställda på Ericsson där ledningen informerade om nya riktlinjer. I stället för en kontorsnärvaro på 50 procent skulle de anställda vara på kontoret 60 procent, eller tre dagar i veckan. 

Det togs inte emot med glädjesång, speciellt då företaget just krympt sina kontorslokaler med två byggnader i Kista. Enligt Per Östberg, Unionens klubbordförande på Ericsson, har kravet på ökad kontorsnärvaro orsakat en del bekymmer. 

Per Östberg

– Det finns tillräckligt med platser för att alla ska kunna ha en arbetsplats. Däremot finns det inte tillräckligt med enskilda rum där man kan ta möten eller telefonsamtal, säger han. 
– Det orsakar en del stress bland dem som har globala kontakter och behöver leta rum så fort de kommer till jobbet. 

 

Svårt att hitta enskilt rum

En av dem som brukar ha bekymmer att hitta ett rum är utvecklaren Anna Sjöberg. De dagar hon åker in till kontoret i Kista bokar hon sin kontorsplats via en app. Telefonrum eller mötesrum går dock inte att boka. 

– I appen ser det ut som att det ska vara fullt med folk på kontoret, men när man kommer dit så sitter alla i mötesrummen och det ekar tomt i det öppna landskapet. 

– Jag måste alltid komma till jobbet i god tid för att hitta ett rum när jag har möten, det kan vara stressigt, säger hon.

Anna Sjöberg jobbar bland annat med internationella kontakter och sajter i andra delar av landet. Var hon sitter rent fysiskt spelar egentligen ingen roll. 

– När jag väl är på arbetsplatsen så är mina kollegor ofta på andra möten, så jag ser egentligen ingen vits med att åka in oftare. Dessutom får jag mer gjort när jag är hemma. Däremot kan jag förstå om man vill skapa en ”Ericssonanda” för nyanställda på plats.  

Ericsson: Hybridarbetet bestäms i dialog

Enligt Ericssons pressavdelning, som svarar via mejl, så menar arbetsgivaren att även om det finns en ”kontoret först”-policy är det fortfarande upp till varje chef, team och anställd att bedöma hur och var de arbetar bäst. 

– Ericssons hybrida riktlinje har alltid gett möjligheten att i dialog komma fram till hur och var man arbetar bäst och att alla förstår vikten av och fördelarna med att träffas, utifrån ett individuellt och teamperspektiv.

Samtidigt som fler ska komma in till kontoret har ni krympt er kontorsyta det senaste året. Hur går det ihop?

– Ericssons kontorsstrategi bygger på att skapa rätt lokaler som ger rätt förutsättningar för verksamheten att utföra arbetet. Ericsson har många kvadratmeter kontorsyta och arbetar ständigt med att utveckla våra kontor. Vi bedömer att vi har gott om kontorsyta för de som vill jobba på kontoret.

Kommer ni att kontrollera att anställda är 60 procent av sin arbetstid på kontoret?

– Policyn ska ses som en rekommendation snarare än ett strikt krav där vi vill att våra anställda förstår betydelsen av möten mellan människor. Ericsson litar på sina anställda.

Hybridarbete effekt av coronapandemin

Synen på hybridarbete har ändrats efter coronapandemin. Att kunna jobba flexibelt har blivit en förmån som arbetsgivare kan erbjuda. För att få anställda att vilja komma tillbaka till kontoret måste arbetsgivaren kunna erbjuda något mer än en sittplats och ett skrivbord, tror Unionens klubbordförande Per Östberg.

– Ericsson försökte spara pengar genom att ta bort kaffeautomater på några våningar. Så får man till exempel inte folk att komma tillbaka till kontoret. Men de fick backa där, det blev protester, säger han. 

För utvecklaren Anna Sjöberg är gemenskapen med kollegor det som skulle få henne att komma till kontoret mer. 

– Om arbetsgivaren anordnade aktiviteter som skapade gemenskap mellan kollegor så skulle det kännas meningsfullt att åka till kontoret.