- Kom ihåg att det inte är personen utan positionen som är grejen. När din chef beter sig irrationellt eller rent ut sagt dumt, säg för guds skull inte att chefen är dum! Påminn chefen, vänligt men bestämt, om att det ställs vissa förväntningar på den som sitter på den position som hen har.
- Fundera på varför du vill styra din chef. Vill du ha positionen, lönen, makten? Eller blir du irriterad över att gruppen inte uppnår resultat? Om det senare, se människan! Känn empati.
- En chefstitel är inte samma sak som ett ledarskap. Det vet också chefen, innerst inne. Ledare är den som lyssnar och förstår sina medarbetare och skapar en vilja till samarbete för att uppnå resultat. En osäker chef har fullt upp med att försvara sin position, inför sig själv. Förstå det! Respektera chefens ängslan och se till att hen får behålla ansiktet inför kollegorna!
- Lyssna inte bara på dina andra medarbetare, lyssna också på chefen! Ta reda på vilket sätt hen föredrar att kommunicera – via mejl, punktlista i ett sms eller ett samtal över en lunch? Säg det du vill säga på chefens villkor, så ökar chansen att det går fram.
- Tala som en ledare när du talar till din osäkra chef. Säg inte ”jag känner som att kanske…” eller ”jag vet inte, men…”. Säg istället ”Jag ser att...” Istället för att säga ”Jag kan göra det.”, säg ”Jag gör det!”, ”jag fixar det!” Det ger intryck av handlingskraft och duglighet, vilket kan lugna en osäker chef med överdrivet kontrollbehov, och ge dig spelrum.
- Lämna så mycket som möjligt av tyckandet till chefen. Lägg fram dina synpunkter som fakta för chefen att tycka till om. En ängslig chef behöver en klippa, inte ännu mer känslor att hantera.
- Lär dig förstå vilka formella och informella kriterier din chef använder för att bedöma om något är värt att satsa på eller inte. Tid, resurser och kostnader är väl de mest uppenbara, men kanske styrs din chef egentligen mer av andra, mer informella kriterier? Att framstå som djärv och nytänkande inför högre chefer? Att minimera risker? Eller mer känslosamt, att något talar till hjärtat? Om du presenterar en idé med rätt kriterier ökar chansen att du får ta mer självständiga beslut framöver.
- Ha alltid en backup-plan för varje idé du lägger fram. Även chefer har dåliga dagar och oavsett hur genial din idé är och hur snyggt du lägger fram den, kan den bli dissad. Bryt inte ihop för det, gå på plan B. Ta fram den igen fast något omarbetad vid ett senare tillfälle, och presentera den då som att du tagit till dig av den ju faktiskt helt befogade kritiken.
- Ge alternativ. Ingen, särskilt inte den som redan känner sig pressad och stressad över att behöva ta svåra beslut, gillar att bli ställd mot väggen. Låt chefen känna sig beslutsam och i kontroll genom att i lugn och ro få välja ett av flera alternativ, om än snarlika.
- Om din ängsliga chef har svårt att ta sig tid för att ge dig feedback, lägg fram dina egna utmaningar och mål och håll chefen uppdaterad om när du lever upp till dem: ”Jag känner mig nöjd med min insats i det här projektet, eftersom jag fick testa min förmåga att (…) och det gick bra.” Chefen kan inget annat än applådera.
Med inspiration från Forbes och ledarskapscoachen Jeff Boss.