Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Medarbetarenkäter - onödigt tyckande?

Trött på att vädra dina åsikter i medarbetarenkäter som aldrig leder till förändring? Då är du inte ensam. Men det går att göra undersökningarna mer meningsfulla.
Linnea Andersson Publicerad
Getty Images
Getty Images

Vem har inte suckat lite över att behöva fylla i de där årliga undersökningarna om arbetsmiljön? Var och varannan arbetsplats köper i dag – för stora pengar, dessutom – in enkäter från konsultfirmor för att ta tempen på arbetsklimatet. Undersökningarna brukar ses som ett led i det ”systematiska arbetsmiljöarbetet”, som det så vackert heter, men de används också i syfte att utveckla och förändra organisationen, och för att öka anställdas inflytande över sin arbetsmiljö.

Man hör - men ingen lyssnar

Peter Svensson, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, menar dock att det finns flera problem med stora medarbetarundersökningar. Tillsammans med ett par kollegor har han forskat på undersökningarnas effekter på organisationer och bland annat tittat på hur de påverkar demokratin och relationen mellan chefer och medarbetare.

Ett problem, menar forskarna, är hur svaren redovisas. Personalen gör sin röst hörd genom att fylla i enkäten och ge synpunkter på vad som är bra och dåligt.  Därefter omvandlas svaren till en abstrakt kategori i siffror, statistik eller nyckelvärden. I den processen – som ofta utmynnar i handlingsplaner med områden som chefen ska förbättra – händer något. Medarbetarens röst blir till slut så uttunnad att en rik redogörelse för vad någon exempelvis upplever som en knepig relation med chefen slås ihop med andra liknande känslor för att i slutändan sammanfattas under punkten ”utveckla ledarskapet”.

– Man hör medarbetaren, ja, men det är ingen som lyssnar, säger Peter Svensson.

Det blir en popularitetstävling...

I stället blir det ofta chefen och ledningen som tolkar och ”äger” resultatet. Risken är då att personalkompetens går förlorad när man ska lösa problemen.

Mätningar av det här slaget tenderar dessutom att bli en betygsättning av chefen i stället för av arbetsmiljön i stort, enligt Peter Svensson. Får man bra betyg i undersökningen får man bra betyg som chef.

– Det blir en popularitetstävling snarare än en arbetstemperaturmätare.

Särskilt om resultaten leder till att högsta ledningen begär insatser för att chefen ska förbättra siffrorna i stället för att jobba med arbetsmiljön i sig. Då blir medlet målet och en styrningsmekanism som chefen använder för att höja sin egen status.

Ska man göra undersökningar av det här slaget tror Peter Svensson att det är viktigt att chefen som pekas ut som ansvarig inte lämnas ensam med ett ”terminsbetyg”, utan får stöd och hjälp från HR-avdelningen. Både med att tolka resultatet på ett rimligt sätt och att arbeta vidare utifrån resultatet.

En annan svårighet, särskilt i stora organisationer, är enligt Peter Svensson att man missar vissa grupper när man definierar vilka som ska ingå i undersökningen. Av praktiska skäl drar man ofta gränser utifrån kriterier som utesluter föräldralediga, visstidsanställda och långtidssjukskrivna. Inte minst de två senare är viktiga grupper när det kommer till just arbetsmiljö.

Hur känns det?

De standardiserade undersökningarna är sällan anpassade till verksamheten, vilket gör att det blir svårt att jämföra mellan olika enheter och arbetsgrupper. Synen på arbetsbelastning är förstås annorlunda på en akutmottagning än vid ett löpande band eller på ett kontor.

Peter Svensson tror att det vore bra ur demokratisk synpunkt att komplettera enkäterna med frågor där medarbetarna själva får beskriva sina upplevelser, i stället för att bara få  svara på frågor som definierats på förhand. I de stora medarbetarundersökningar som säljs av konsultföretag finns visserligen ofta möjlighet till fritext, men Peter Svensson tror snarare på öppna frågor i stil med ”Hur känns det?” eller ”Vad upplever du?”.

En annan idé är ha fokusgruppsintervjuer eller att arbetsgrupper får jobba fram beskrivningar av arbetsmiljön, utifrån sina egna ordval.

Problemet med öppna frågor och fokusgrupper är dock att det är svårare att vara anonym, något som enligt Peter Svensson tyvärr behövs i dagens arbetsklimat. Det är dock viktigt att inte blanda ihop symptom och sjukdomar. Om medarbetare känner sig rädda och måste skydda sin identitet eller vara modiga för att göra sin röst hörd är anonymiteten inte det egentliga problemet, utan snarare företagskulturen. Att man är rädd att för göra fel eller för att bli uppsagd vid lågkonjunktur.

– Den rädslan föder kanske ett behov av mer säkra kommunikationskanaler. Men i den bästa av världar har man rätt att uttrycka sina åsikter på sin arbetsplats utan repressalier. Det är väl det minsta man kan begära? 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.