Rom byggdes inte på en dag. Men efter decennier av kamp och uttalad politisk vilja utgör kvinnor i dag ändå bara en knapp femtedel av ledamöterna i svenska bolagsstyrelser, enligt Allbright-stiftelsen, vilket innebär att bolagsledningarna kan vara jämställda om fyrtio år om utvecklingen fortsätter i samma takt. Häromdagen rapporterade Kollega.se om en studie som visade att lönegapet mellan kvinnor och män kan slutas om 118 år.
Nu visar en ny rapport att kvinnorna inte heller syns och hörs i nyhetsflödet, jämfört med männen. I svenska medier utgör kvinnor en knapp tredjedel av de som kommer till tals, vilket i och för sig är något bättre än i det internationella nyhetsflödet, där de kvinnliga rösterna utgör en knapp fjärdedel.
Om utvecklingen går långsamt vad gäller bolagsledning och löner så tycks det gå ännu långsammare i media. Sedan år 2000 har kvinnors andel i svenska nyhetsmedier i princip inte rört sig alls, det vill säga det går fortfarande två män på en kvinna i media, enligt rapporten Räkna med kvinnor 2015.
- Vi kommer inte att uppnå jämställdhet om inte kvinnor också syns och hörs som självständiga, kompetenta aktörer. Hur kvinnor och män framställs i media bidrar också till acceptansen för till exempel lönegapet, säger Maria Edström, en av forskarna bakom rapporten.
Den svenska studien är en del av en internationell, Global Media Monitoring Project, som genomförs vart femte år sedan 1995 och granskar hur kvinnor och män skildras i nyhetsflödet under en dag. Årets globala studie är den största hittills, med 114 deltagande länder.
Åtta av tio företrädare för politik och näringsliv i medierna globalt är män. Fyra av fem experter är män, även i Sverige (19 procent kvinnor globalt, 21 procent i Sverige), visar rapporten
Man har också tittat på i vilka sammanhang det är troligast att hitta en kvinna respektive man. Troligast är att man hittar en kvinna i artiklar eller inslag som handlar om skönhetstävlingar, mode, familjeliv och preventivmedel. Män hittar man säkrast i nyheter om våld, militär, försvar och sport.
- Det är kanske inget man kan ta med sig direkt till löneförhandlingen, men medierna bidrar till att skapa en föreställning om vem det är som löser problem och är beslutsför, vilket såklart lätt påverkar i till exempel en rekryteringssituation, säger Maria Edström.
Också när det gäller nyhetsrapportering från konfliktområden är kvinnorna osynliga, bara drygt var tionde av dem som intervjuas i nyheterna från dessa områden är kvinnor. Men fler kvinnor än män, 29 respektive 10 procent, presenteras som offer.
- Det är deprimerande att svenska medieföretag inte har kommit längre. Sverige vill gärna se sig som världens mest jämställda land, men faktum är att vi i nyhetsrapporteringen är omkörda av länder som USA, Rumänien, Peru, Chile och Pakistan, säger Maria Edström
Om rapporten
För den globala rapporten inom Global Media Monitoring Project har 22 136 artiklar och inslag från 2 030 olika medier granskats, och i den svenska studien 303 nyhetsartiklar eller inslag, 620 personer samt 336 reportrar och presentatörer. I en separat webbundersökning ingick 109 personer som intervjuats eller uttalat sig på annat sätt. Studien genomfördes den 25 mars 2015.