Tidigare nr av Kollega hittar du här.
Bild: Colourbox
2012-05-22 Fikastunden är räddad. Hög kaffekonsumtion ökar inte alls risken för benskörhet och frakturer visar en ny studie från Uppsala universitet .
Du kan fortsätta sörpla i dig lankigt kontorskaffe utan att löpa större risk än dina tesmuttande kollegor att bryta lårbenshalsen när du rusar till kopiatorn. Åtminstone om du är kvinna. För nu har det kommit en studie som motsäger den tidigare forskningen som hävdat att hög kaffekonsumtion leder till ökad risk för höftfrakturer och benskörhet.
Resultaten av den nya och hittills största frakturstudien, som omfattar drygt 61 000 kvinnor som följts under 19 år, visar att mer än fyra koppar kaffe om dagen spelar en mycket liten roll för bentätheten hos medelålders och äldre kvinnor. Visserligen hade de kaffepimplande kvinnor som drack mer än fyra koppar dagligen en något lägre bentäthet än de som nöjde sig med mindre än en kopp om dagen, men forskarna kunde inte upptäcka något samband mellan frakturrisk och hög kaffekonsumtion.
Johanna Rovira
johanna.rovira@kollega.se
I GÅR 14:20
Tre röster om vägen in på svensk arbetsmarknadI GÅR 14:01
"Svensk exportbransch är främlingsfientlig"I GÅR 13:52
"Vi borde dra nytta av mångfalden"I GÅR 13:00
Ruttna villkor bakom polerad ytaI GÅR 11:41
Regeringens etableringsform ett misslyckandeI GÅR 11:16
Nytt avtal med handeln kan ge ketchupeffektI GÅR 13:00
Ruttna villkor bakom polerad ytaI GÅR 13:52
"Vi borde dra nytta av mångfalden"I GÅR 14:20
Tre röster om vägen in på svensk arbetsmarknad2013-05-21
Särbehandling inte alltid fel2013-05-21
Almega skyller på UnionenI GÅR 11:16
Nytt avtal med handeln kan ge ketchupeffekt
Förhandlingsdags? Pokerprofilen Dan Glimne förklarar hur du bäst läser din motpart
Snön är borta! Löpcoachen ger dig de bästa tipsen på hur du kommer igång med vårens löpträning.
TGL, familjepension, återbetalningsskydd -
försäkringar är en djungel. Testa vad du kan i ämnet.