Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Sexuellt trakasserad fick sparken från Systembolaget

En anställd på Systembolaget som utsatts för sexuella trakasserier av en kollega avskedades. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren, kräver skadestånd och att avskedandet ogiltigförklaras.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 3 maj 2019, kl 13:05
Skylt med Systembolagets logga.
Enligt Unionen hävdar arbetsgivaren att grunden för avskedandet är att kvinnan vid ett tillfälle har utsatt en person, som trakasserat henne, för visst våld. Foto: Anders Wiklund/TT

I december förra året avskedades en kvinna från sin tjänst som säljare på Systembolaget. Enligt Unionen hävdar arbetsgivaren att grunden för avskedandet är att kvinnan vid ett tillfälle har utsatt en person, som trakasserat henne, för visst våld.

– Jag har bedömt att det inte finns laga grund för avsked, eftersom handlandet sker efter en tids sexuella trakasserier. Kvinnan blir också provocerad vid tillfället, säger Unionens förbundsjurist Annika Jonasson.

Kvinnan hade utsatts för diskriminering i form av sexuella trakasserier – blickar och beröring från en kollega som också närmat sig henne med stönande ljud.  

Kvinnan berättade vad som hänt för arbetsgivaren och gjorde klart för personen som utsatte henne för trakasserier att beteendet var oönskat från hennes sida.

Arbetsgivaren gjorde en utredning av trakasserierna, men först efter att kvinnan avskedats. Unionen anser att utredningen är bristfällig av flera skäl – företaget har bland annat inte haft ett ordentligt utredande samtal med kvinnan för att få reda på de närmare omständigheterna kring trakasserierna, arbetsgivaren hade under kvinnans anställningstid inga uppföljande samtal med henne för att ta reda på om trakasserierna upphört, tillräckliga åtgärder för att förhindra trakasserier i framtiden vidtogs inte heller.

Unionen anser därför att omständigheterna kring trakasserierna inte har utretts på det sätt som följer av utredningsskyldigheten i diskrimineringslagen. Utöver allmänt skadestånd på 150 000 kronor avseende kränkning för avsked utan laglig grund, anser förbundet att företaget också ska betala 100 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan. Unionen kräver även att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet av kvinnan är ogiltigt.

Systembolaget har avböjt att kommentera fallet med hänvisning till att de inte mottagit någon stämning från Unionen ännu.

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.