Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Många anmälningar till DO om ålder

Anmälningar om diskriminering på grund av ålder ökade med 60 procent mellan 2013 och 2014. Under årets första sex månader har antalet anmälningar till Diskrimineringsombudsmannen legat på en fortsatt hög nivå. De flesta anmälningarna gäller arbetslivet.
Linnea Andersson Publicerad 18 augusti 2015, kl 13:47
Colourbox
Åldersdiskriminering är vanligast förekommande i arbetslivet och drabbar både unga och äldre. Colourbox

Antalet anmälningar om åldersdiskriminering som kom in till Diskrimineringsombudsmannen (DO) ökade från 194 stycken 2013 till 319 stycken 2014*. Ett utdrag ur DO:s register visar att antalet diskrimineringsärenden på grund av ålder fortfarande ligger högt. Under första halvåret 2015 har DO fått in 156 anmälningar om åldersdiskriminering. Fortsätter det i samma takt under andra halvåret blir det totalt 156 anmälningar gällande ålder. Det skriver Dagens Arena

Majoriteten av anmälningarna om åldersdiskriminering gäller arbetslivet. Där har dock antalet ärenden sjunkit något hittills i år jämfört med 2014.

DO har inte tittat på om åldersdiskriminering är vanligare i särskilda yrken eller branscher. Utredare på myndigheten säger dock till Dagens Arena att de upplever att det är vanligare att personer med osäkra anställningar känner sig diskriminerade.

*Siffrorna i DO:s årsrapport är något lägre eftersom de räknar bort anmälningar som inte omfattas av diskrimineringslagen. Myndigheten går inte vidare med alla anmälningar som kommer in, även om de omfattas av diskrimineringslagen.

Diskriminering

Åldersdiskriminering är när individer eller grupper behandlas negativt på grund av sin ålder. Den kan drabba äldre personer på grund av fördomar om fysisk eller intellektuell förmåga, eller okunskap om åldrandeprocessen. Den kan drabba barn och unga på grund av traditioner eller fördomar som gör att man åsidosätter deras kunskaper och åsikter. I

Sverige är det vanligt att företag slentrianmässigt specificerar ett onödigt snävt åldersintervall när de rekryterar ny personal

Det finns sju diskrimineringsgrunder som omfattas av lagens diskrimineringsförbud:

  • Kön
  • Könsöverskridande identitet eller uttryck
  • Etnisk tillhörighet
  • Religion eller annan trosuppfattning
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning
  • Ålder

DO och Wikipedia

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.