Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Berättade att hon var gravid - fick inte jobbet

En kvinna fick erbjudande om ett jobb på ett callcenterföretag. När hon berättade att hon var gravid drogs erbjudandet tillbaka. Nu har DO, Diskrimineringsombudsmannen, inlett en utredning.
David Österberg Publicerad 2 maj 2022, kl 12:59
Kvinna med tidig gravidmage vid skrivbord.
Den gravida kvinnan anmälde Transcom till Diskrimineringsombudsmannen, DO, när hon inte fick jobbet efter att ha berättat om sin graviditet. Foto: Shutterstock

I början av mars var en kvinna på jobbintervju på callcenterföretaget Transcom i Eskilstuna. Intervjun gjordes via telefon och avslutades med ett erbjudande om en provanställning på sex månader. Dagen efter fick hon ett digitalt kontrakt som hon skulle skriva under.

Innan kvinnan skrev under ringde hon till företaget för att berätta att hon var gravid, men att det inte hindrade henne från att arbeta. Transcom svarade då att de skulle återkomma men gjorde inte det. Två dagar senare upptäckte hon att länken till kontraktet inte längre fungerade. En vecka efter intervjun fick kvinnan ett mejl där företaget meddelade att de hade gått vidare med andra sökande. Det skriver tidningen Eskilstuna-Kuriren.

Anmälde företaget till DO

Kvinnan anmälde Transcom till Diskrimineringsombudsmannen som nu har inlett en utredning. Eskilstuna-Kuriren har varit i kontakt med Transcom via mejl. I mejlet skriver företaget att de ser allvarligt på anmälan, att det inte är okej att dra tillbaka ett kontraktserbjudande utan motivering, att de har nolltolerans mot diskriminering och att alla gruppchefer ska utbildas i likabehandling och diskriminering.

Förbjudet att diskriminera på grund av kön

Det är förbjudet att diskriminera någon på grund av:

  • Kön.
  • Könsöverskridande identitet eller uttryck.
  • Etnisk tillhörighet.
  • Religion eller annan trosuppfattning.
  • Funktionsnedsättning.
  • Sexuell läggning.
  • Ålder.
Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.