I början av året blev det klart att mängder av anställda på Bemannia hade fått felaktiga löner, fel övertidsersättning och fel ersättning för förskjuten arbetstid. Unionen drev förhandlingarna till central nivå och krävde Bemannia på miljonbelopp för brott mot kollektivavtalet.
I det läget anlitade Bemannia pr-konsulten Paul Ronge. Nu kan fackförbundet ST:s tidning Publikt avslöja den kommunikationsplan som Paul Ronge presenterade för företaget. Planen har blivit offentlig i och med att Paul Ronge nu stämt sin tidigare uppdragsgivare Bemannia efter en tvist om betalningen.
Bemannias strategi för att möta uppmärksamheten kring fackets krav skulle vara, skriver Publikt, att få medier att skriva artiklar med rubriker som "Bemanning rött skynke för Unionen". En annan idé var att köpa en "provokativ" annons i Kollega. "Tas den inte in är ju det också en möjlig nyhet", heter det i kommunikationsplanen.
I dokumentet anklagas Unionen för att på olika sätt ha läckt till Kollega för att den vägen sätta press på Bemannia i förhandlingarna. Paul Ronge konstaterar vidare att Unionens "angrepp är mycket allvarligt eftersom det hotar Bemannias affär". Därför, anser han, bör Bemannias kommunikativa fokus vara "att möta detta hot, med målet att tvätta och stärka varumärket".
Paul Ronge skriver också att han inte tror att det finns mycket att vinna på eftergifter mot facket. Unionens förhandlare har, skriver han, framträtt "som helt oförsonlig och inställd på att ta heder och ära av Bemannia".
Almega, Bemannias arbetsgivarorganisation, är inte heller mycket att hålla i handen, enligt planen. De vill, skriver Ronge, "att Bemannia ska lägga sig platt och helst acceptera skadeståndet".
För denna tresidiga kommunikationsplan begärde Paul Ronge 50 000 kronor. Med övrig krishantering och annat landar Ronges krav på 151 734 kronor plus moms. Enligt Publikt var Bemannia bara villiga att betala 52 500 kronor.
Hur det blir med hans betalning är nu upp till tingsrätten att avgöra.