Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Bästa receptionen utsedd

Sveriges bästa reception finns hos mediebyrån Carat i Stockholm, enligt en tävling som nu avgjorts.
- Det känns speciellt att vinna eftersom vår yrkesgrupp inte brukar bli lika sedd som många andra, säger receptionisten Jenny Petrini.
Anita Täpp Publicerad 22 november 2010, kl 10:52

När hon och kollegan Lotta Hävrén möter någon av de anställda på mediebyrån eller dess kunder så är målsättningen att alla ska känna sig personligt välkomna.

- Vi försöker exempelvis komma ihåg våra kunders namn och vilket kaffe de dricker. Och om de kommer i god tid så brukar vi småprata lite med dem och på andra vis försöka sätta lite guldkant på deras tillvaro.

- När det gäller våra kollegor så kan många vara väldigt stressade när de kommer på morgonen. Då brukar vi prata om lite andra saker, som hur det är hemma, så att de slappnar av lite.

Det här tror Jenny Petrini är en förklaring till att den reception hon jobbar i har utnämnts till Sveriges bästa.

I motivationen till förstapriset står också:

" Denna reception har förstått vikten av personligt tilltal och att kommunikation med kunderna börjar redan i detta rum."

Bakom utnämningen står mobiloperatören 3 som utlyste tävlingen tidigare i höstas då man anser att receptionisterna, som är viktiga både för företagens kunder och anställda, sällan får den uppmärksamhet de förtjänar.

Tävlingen har varit upplagd så att 3:s egen reception kunnat nominera kollegor på andra företag. De nominerade företagen har fått motivera varför just deras reception ska vinna och sedan också fått i uppdrag att försöka få folk att rösta på den egna receptionen via Twitter och Facebook.

De tio receptioner som fått flest röster gick sedan vidare till en final där de bedömdes av en expertjury.

Enligt Jenny Petrini beror hennes och kollegans framgång som receptionister inte på någon medveten strategi.

-  Det är mer att vi har samma inställning och smittar varandra med positiv energi, som vi håller uppe genom att visa att vi är nöjda med, och ge feedback åt, varandra, säger hon.

Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.