Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Oklart ansvar för digital arbetsmiljö

Nästan hälften av landets chefer anser att det är it-avdelningen – inte HR – som ansvarar för den digitala arbetsmiljön. Det visar en ny Sifo-undersökning.
Ola Rennstam Publicerad 21 november 2022, kl 06:00
Man sitter vid laptop med handen mot pannan.
Är det chefen eller it-avdelningen som är ansvarig för den digitala arbetsmiljön? Foto: Shutterstock

Vår digitala arbetsmiljö blir allt viktigare. Samtidigt råder det en stor osäkerhet kring vem som egentligen bär ansvaret för att säkerställa att den håller tillräckligt hög kvalitet. Det visar en Sifo-undersökning som beställts av teknik- och telekombolaget Global connect. Undersökningen omfattar 300 it-chefer och 225 chefer inom bland annat HR, ekonomi och marknad i både privat och offentlig sektor.

45 procent av de tillfrågade cheferna anser att det är it-avdelningen som bär huvudansvaret för att skapa en bra digital arbetsmiljö. Endast 11 procent tycker att detta ansvar ligger på HR-avdelningens bord.

– I takt med den digitala omställningen har arbetsuppgifterna för it-avdelningen ökat lavinartat. När arbetsmiljön blir mer digital tenderar riktlinjer och policys som annars faller på HR i stället hamna på it-chefens bord, säger Henrik Hammarström, chef för Global Connects företagsaffär, i ett pressmeddelande.

Otydlighet medför risker

Han konstaterat att den otydliga ansvarsfördelningen riskerar att leda till negativa konsekvenser, bland annat när det gäller säkerhet, kvalitet och produktivitet.

– Uppenbarligen diskuteras inte den digitala arbetsmiljön tillräckligt i företagens ledningar. Det är förvånande, med tanke på hur strategiskt viktig det är utifrån flera aspekter och riskerna att det bidrar negativt på flera plan.

Samtidigt menar nästan 6 av 10 it-chefer att medarbetare inte verkar ha tillräcklig förståelse för vad it-avdelningen egentligen gör.  Nästan hälften av it-cheferna anser att de får lägga mer tid på att släcka bränder än att utveckla verksamheten.

Arbetsmiljö

Ebba basar över Eurovision i Malmö

Tredje gången för Malmö, sjunde för Sverige och 68:e upplagan av Eurovision Song Contest. Ebba Adielsson, exekutiv producent, är laddad inför för världens största musiktävling.
Petra Rendik Publicerad 8 maj 2024, kl 06:06
Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest i Malmö.
Spänd men förväntansfull. Så beskriver Ebba Adielsson, producent för Eurovision Song Contest 2024 i Malmö, stämningsläget inför musiktävlingen. Foro: Peter Knutson.

Vad var första känslan när Loreen vann Eurovision och Sverige skulle arrangera tävlingen 2024?

– Skräckblandad förtjusning. En förtjusning över att Loreen blev historisk som enda svensk och första kvinna att vinna tävlingen två gånger. Och över att Sverige vann för sjunde gången. Känslan var ”jättekul”, men också ”hur ska vi få ihop det på ett år?” Jag har aldrig jobbat med Eurovision men hört att när man tar över stafettpinnen brukar Eurovisionchefen säga ”you are already too late”.

Är du nervös?

– Jag är spänd inför uppdraget. Det finns en enorm förväntan på Sverige eftersom det blev så bra när vi producerade 2013 och 2016. Men jag är inte ensam. Det här är kanske det största grupparbetet som någonsin görs och jag har det absolut bästa teamet omkring mig. Personer med stor kompetens, flera har gjort det här tidigare. Jag kunde inte ha fått bättre medarbetare.

Vad är roligast med uppdraget?

– På SVT Nöje har jag varit övergripande programchef för ett 40-tal titlar. Nu får jag vara mer operativ för en enda gigantisk grej. Det är roligt, men också ett stort ansvar. Det är speciellt att få producera världens äldsta musiktävling som har funnits sedan 1956. Då handlade det mycket om att ena ett sargat Europa efter kriget. Det högre syftet med programmet finns kvar än i dag.

Vad är svårast?

– Att det är så ont om tid. Vi ska bygga en hel organisation och ta in många människor som ska hitta sin roll. Och det måste ske i rätt ordning, annars kan det bli en dominoeffekt. Dessutom ska vi hålla produktionen inom en rimlig budget.

Eurovision lär kosta 125 miljoner kronor – samtidigt ska SVT spara 200 miljoner.

– Summan kan slås ut över flera år och programmet ska sändas i väldigt många länder och ses av över 170 miljoner tittare. Det är kostsamt, men vi försöker hitta smarta och hållbara ekonomiska lösningar.

Ditt eget bästa Eurovisionminne?

– England i våras. På min ena sida hade jag Melodifestivalens tävlingsproducent Karin Gunnarsson, på den andra en fotbollsspelare från Liverpool. Och så vinner Loreen!

EBBA ADIELSSON

GÖR: Exekutiv producent och ytterst ansvarig för Eurovision Song Contest i Malmö 2024.

ÅLDER: 52.

KARRIÄR: Programchef på SVT Nöje sedan 2019, en roll hon tillfälligt klivit av inför Eurovision. Studier vid Lunds universitet och i New York. Jobbat i flera år som redaktör och producent på produktionsbolag som Strix och Jarowskij. Exekutiv producent på TV4 och SVT Nöje.