Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Mobbning på jobbet ökar

Antalet anmälningar om ohälsa till följd av mobbning på jobbet ökar kraftigt. Hela nio procent av de som arbetar har utsatts för mobbning på sin arbetsplats, enligt statistik från Arbetsmiljöverket.
Linnea Andersson Publicerad 14 april 2016, kl 13:51
Colourbox
Allt fler arbetstagare uppger att de lider av ohälsa p.g.a. mobbning på jobbet. Colourbox

Anmälningarna till Försäkringskassan om arbetsrelaterad ohälsa på grund av mobbning fördubblades mellan 2010 och 2014, från 600 anmälningar till 1 150 stycken. Sedan dess har siffrorna fortsatt uppåt. Det skriver Dagens Nyheter och hänvisar till färsk statistik från myndigheten.

Enligt Arbetsmiljöverket har så mycket som nio procent av svenskar med jobb blivit utsatta för mobbning på sin arbetsplats. Varför det ökar vet man inte med säkerhet men enligt Stefan Blomberg, psykolog och forskare, tenderar problemen att öka när det är tuffare på arbetsmarknaden.

– Då minskar rörligheten, vilket gör att folk stannar kvar trots att arbetssituationen är dålig, säger Stefan Blomberg till DN.

Men det kan också bero på rådande maktstrukturer, till exempel att något eller någon inte passar in i den norm som finns på arbetsplatsen.

Trakasserierna är inte enbart skadliga för den drabbade individen utan har dessutom en negativ effekt på bolagets ekonomi.

– Arbetsmiljön blir helt förgiftad där mobbning förekommer. Att gå till ett jobb där man inte känner sig trygg leder till ineffektivitet, kompetensflykt och tapp inom kvalitet och produktivitet, säger Stefan Blomberg.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.