Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Hund på jobbet - bra för stress och trivsel

Hundar har positiv inverkan på arbetsplatsen– stressen minskar och trivseln ökar. Både hos hundägare och arbetskamrater, visar forskning.
Lina Friberg Publicerad 26 maj 2023, kl 06:00
Hund sitter på golvet på ett kontor.
Forskning visar att hundar på jobbet kan göra att personalen känner sig mindre stressad. Här sitter kontorshunden Stanley på mattes jobb. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Stanley är kontorshund på IT-företaget InfoWeaver. Medan matte Matilda Samuelsson ägnar sig åt programmering höjer Stanley stämningen på kontoret och ser till att kollegorna får små mikropauser i form av lite hundmys.
Ibland drar han även ut kollegan Rikard Stamfjord på en stärkande hundpromenad på lunchen.

 Det är ett väldigt trevligt avbrott när han kommer och puffar på en eller släpper sin lilla leksak framför fötterna, när vi sitter framför datorn hela dagarna. Det bidrar också till att vi pratar mer med varandra under den lilla rasten, säger Rikard Stamfjord.

Hundar bidrar till lägre blodtryck

Djur har länge använts inom terapi, sjukvård, äldreomsorg och skolor med lyckat resultat. Enligt forskning som Svenska Terapihundinstitutet sammanställt så kan kontakt med hund bidra till att minska blodtrycket, minskar insulin- och kortisolnivåerna, vid fysisk kontakt med dem så frigörs oxytocin och de har visat sig att de även lindrar ångest, oro och stress.

Forskning visar även att hundar på jobbet kan ha en positiv inverkan på hur stressade personalen känner sig.

Hund på jobbet ger mikropauser

Promenad med hund på ett kontor.
Rikard Stamfjord på en liten hundpromenad på kontoret tillsammans med Stanley och matte Matilda Samuelsson. Foto: Magnus Liam Karlsson.

– Det underlättar ju förstås enormt för mig att jag kan ha Stanley med mig på jobbet, jag slipper stressa till hunddagiset och hämta och lämna. Och självklart mår jag ju bra av att ha honom nära mig, säger Matilda Samuelsson.

Kollegan Rikard fortsätter:

 Jag tycker verkligen att de små mikropauserna Stanley bidrar med gör att arbetet både känns mindre stressigt och han skapar en gladare och lättsammare atmosfär här på kontoret.

En studie från Virginia Commonwealth University har undersökt hur anställdas stressnivåer påverkats av hundars närvaro på ett amerikanskt företag. Genom att analysera salivprov från de anställda upptäckte forskarna minskade nivåer av stresshormonet kortisol i slutet på arbetsdagen, både hos hundägaren och kollegorna.

  Stanley är definitivt en ”icebreaker” och jag tror att det öppnar upp för samtal som vi inte skulle haft annars. Både generellt hundsnack och prat om andra saker, säger Rikard Stamfjord.

Hälften av alla svenskar positiva till hund på jobbet

Hunden Stanley i famnen på matte Matilda Samuelsson.
Stanley och Matilda Samuelsson. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Enligt en undersökning utförd av hundmatsföretaget Doggy så är hälften av svenskarna är positiva till att ha hund på jobbet. Sju av tio hundägare svarar att hundar är en tillgång på arbetsplatsen.

  Jag frågade givetvis alla här på jobbet om det var okej att jag tog med Stanley inklusive fastighetsägaren för kontorshotellet där vi håller till. Han är bara i vårt ena rum och jag bär honom in hit, säger Matilda Samuelsson.

Det finns ingen generell lag som tillåter eller förbjuder hund på jobbet, utan det är upp till arbetsgivaren. Om någon på jobbet blir sjuk av hunden är arbetsgivaren skyldig att förbjuda hunden enligt arbetsmiljölagen. Den säger att arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa.

Arbetsmiljö

5 sätt att bota din telefonskräck

Är du en textare eller ringare? Många tycker att det är en plåga att ringa, speciellt den yngre generationen. Men det finns hjälp för den som vill bota sin telefonskräck.
Lina Björk Publicerad 20 maj 2024, kl 06:06
till vänster en gammeldags telefon. Till höger en kvinna som ser rädd ut.
Många, speciellt i den yngre generationen, föredrar att kommunicera via text framför att ringa. Foto: Shutterstock

Som tjänsteman ingår telefonen ofta i arbetsredskapen. Men inte alla uppskattar att lyfta på luren för att kontakta kollegor och kunder. Enligt en Sifoundersökning, gjord på uppdrag av mobiloperatören Halebop, känner många obehag av att ringa. Bland yngre i åldrarna 18 till 29 år upplevde hälften någon form av telefonskräck. Angela Ahola är doktor i psykologi och förklarar att det inte är så konstigt eftersom den yngre generationen är vana att kommunicera i helt andra kanaler. 

Angela Ahola
Angela Ahola. Foto: Sören Vilks

–  Den yngre generationen kommunicerar via chattar, sms och sociala medier. Den äldre har haft hemtelefon och har vant sig att svara i telefon utan att veta vem det är på andra sidan luren. 

Enligt Angela Ahola kan telefonfobi länkas samman med andra typer av social ångest eller oro. Vi har en grundläggande rädsla för att bli kritiserade, granskade och bedömda. 

I ett telefonsamtal interagerar vi i realtid med den andra. Vi ska där och då, direkt, skapa en relation. Till skillnad från när du skriver ett mejl och kan vrida och vända på formuleringar.

– Människor är slaviskt måna om att bli omtyckta och accepterade. Det hade vi nytta av när vi var beroende av att ingå i grupper för att överleva för tusentals år sedan. Men rädslan som räddade oss tidigare i evolutionen lägger krokben för oss nu, säger Angela Ahola. 

Öva på att bemöta rädslan 

När kroppen upplever rädsla börjar den svettas, pulsen ökar och muskler spänns. Allt för att förbereda sig på det hot som ska överlevas. Det är såklart inte den bästa sinnesstämningen att befinna sig i när du ska ringa ett samtal. Men det finns sätt att öva på att närma sig rädslan. 

Telefonskräck - så slipper du den


1. Börja långsamt. Ring en telefonsvarare och prata in ett meddelande som du övat på. Lyssna på signalerna och låt ljudet bli något bekant. 

2. Ring en person du redan känner. Du kan också be en person du känner ringa dig så att du kan förbereda dig på inkommande samtal. 

3. Ring en restaurang och beställ mat. Här är samtalet förutsägbart. Du ska säga vad du vill äta och personen på andra sidan kommer att säga hur lång tid det tar innan du kan hämta upp maten. 

4. Ring en person du inte känner på till exempel ett kundföretag och ställ en konkret fråga. 

5. När du känner dig bekväm, ring en obekant person och ställ en öppen fråga, där svaret kan leda till ytterligare frågor eller diskussion.   

Källa: Angela Ahola.