Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsglädje - rena grupparbetet

Är det bråkigt på jobbet? Det kan i så fall vara en nödvändig fas i utvecklingen för att ni längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Forskaren Christian Jacobsson guidar oss genom gruppdynamikens fyra faser.
Niklas Hallstedt Publicerad
"I Sverige har vi en förkärlek för fas 1. Vi är väldigt artiga. I snitt stannar vi sexd månader i den fasen, det är mer än dubbelt så lång tid som i till exempel USA. Vi är mer för att bygga trygghet ihop, men tar oss ändå lika snabbt till fas 4 som de gör, säger Christian Jacobsson. Bläddra vidare till nästa fas.

Det är under gruppens första år tillsammans som det mesta sker. Från det första skedet när medlemmarna fortfarande söker sina roller till - i bästa fall - ett tillstånd där arbetet flyter på och trivseln är hög.

Men det finns ingen garanti för att en grupp ska nå dit, tvärtom är det en minoritet som lyckas, enligt Christian Jacobsson, forskare vid psykologiska institutionen på Göteborgs universitet. Att gruppens medlemmar förstår vad som sker underlättar dock processen.

- Ja, det är en stor fördel. Ju fler som känner till hur gruppdynamik fungerar, desto fler är det som kan läsa av vad som sker och kan parera och hantera det på ett vettigt sätt, och bidra till att gruppen utvecklas och blir effektiv.

Christian Jacobsson delar in grupputveckling i fyra faser. I den första har medlemmarna ännu inte utvecklat relationer till varandra. Rädslan för att bli attackerad gör att man undviker att uttrycka avvikande åsikter. I fas två försöker man skapa en enhetlig kultur, vilket leder till meningsskiljaktigheter. I den tredje fasen är medlemmarna mer säkra på varandra och kommunikationen mer öppen. Och i den fjärde är samarbetet i gruppen effektivt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.