Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Arbetsglädje - rena grupparbetet

Är det bråkigt på jobbet? Det kan i så fall vara en nödvändig fas i utvecklingen för att ni längre fram ska kunna jobba bra och trivas tillsammans. Forskaren Christian Jacobsson guidar oss genom gruppdynamikens fyra faser.
Niklas Hallstedt Publicerad
"I Sverige har vi en förkärlek för fas 1. Vi är väldigt artiga. I snitt stannar vi sexd månader i den fasen, det är mer än dubbelt så lång tid som i till exempel USA. Vi är mer för att bygga trygghet ihop, men tar oss ändå lika snabbt till fas 4 som de gör, säger Christian Jacobsson. Bläddra vidare till nästa fas.

Det är under gruppens första år tillsammans som det mesta sker. Från det första skedet när medlemmarna fortfarande söker sina roller till - i bästa fall - ett tillstånd där arbetet flyter på och trivseln är hög.

Men det finns ingen garanti för att en grupp ska nå dit, tvärtom är det en minoritet som lyckas, enligt Christian Jacobsson, forskare vid psykologiska institutionen på Göteborgs universitet. Att gruppens medlemmar förstår vad som sker underlättar dock processen.

- Ja, det är en stor fördel. Ju fler som känner till hur gruppdynamik fungerar, desto fler är det som kan läsa av vad som sker och kan parera och hantera det på ett vettigt sätt, och bidra till att gruppen utvecklas och blir effektiv.

Christian Jacobsson delar in grupputveckling i fyra faser. I den första har medlemmarna ännu inte utvecklat relationer till varandra. Rädslan för att bli attackerad gör att man undviker att uttrycka avvikande åsikter. I fas två försöker man skapa en enhetlig kultur, vilket leder till meningsskiljaktigheter. I den tredje fasen är medlemmarna mer säkra på varandra och kommunikationen mer öppen. Och i den fjärde är samarbetet i gruppen effektivt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.